FrançaisEnglish
Advanced Search
Top  Catalog  Low Price  BRIL96402
MY ACCOUNT
MY WISHLIST
SHOPPING CART
Categories
Labels
Information
Tomaso Albinoni : Les Sonates tardives pour violon. Guglielmo, L'Arte dell'Arco.
Diapason from June 2022
Review de Olivier Fourés
Page No. 76
Format : 2 CD
Total Time : 01:47:31

Recording : 17-21/02/2019
Location : Este
Country : Italie
Sound : Eglise / Stereo

Label : Brilliant
Catalog No. : BRIL96402
EAN : 5028421964027
Price Code : DM013A

Publishing Year : 2022
Release Date : 09/03/2022

Genre : Classical
Tomaso Albinoni (1671-1750)
Sonate pour violon n° 1 en ré mineur, TalM, So35
Sonate pour violon n° 2 en sol mineur, TalM So36
Sonate pour violon n° 3 en la majeur, TalM So37
Sonate pour violon n° 4 en la majeur, TalM So38
Sonate pour violon n° 5 en mi mineur, TalM39
Sonate pour violon n° 1 en fa mineur, TalM So40
Sonate pour violon n° 2 en la mineur, TalM So41
Sonate pour violon n° 3 en mi mineur, TalM So42
Sonate pour violon n° 4 en ré mineur, TalM So43
Sonate pour violon n° 5 en ré majeur, TalM So44
Sonate pour violon n° 6 en la majeur, TalM So40

Giovanni Battista Tibaldi (1660-1750)
"Suario o Capriccio di otto battute a l'imitatione del Corelli" en ré mineur

Federico Guglielmo, violon baroque
L'Arte dell'Arco
Francesco Galligoni, violoncelle baroque
Diego Cantalupi, guitare baroque
Roberto Loreggian, clavecin, orgue de salon

La paternité de certaines sonates pour violon et basse continue qu’on attribue à Albinoni est contestée. Peu importe. Dans les sonates de cet enregistrement, on retrouve le style très personnel d’Albinoni sans excès technique ou expressif avec un jeu du violon au côté cantabile. Le caractère de ces sonates est très varié. Par exemple sur un Adagio, d’abord langoureux, puis vigoureux ou encore délicat et poignant pour progressivement finir triomphalement. Leur technique également est riche, comme en atteste cette simulation d’interaction contrapuntique de deux violons sur un seul instrument au moyen d'un double jeu. Le mariage entre l'ingéniosité technique et l'inventivité musicale de Tibaldi – dont une sonate est présente dans l’enregistrement – est particulièrement impressionnant, les fréquents dialogues entre le violon et le violoncelle étant un délice fameux. Qui, mieux que l’ensemble baroque de L’Arte dell’Arco – unanimement plébiscité – avec l’immense Frederico Gugliemo au violon baroque, pour interpréter aussi magnifiquement ce programme ? Guglielmo nous livre ici tout ce dont son violon est capable, nous démontrant une fois encore sa virtuosité pétillante, son jeu splendide et vibrant, dans une interprétation tout en confiance et maturité. En deux mots : brillant et enjoué. (Mathieu niezgoda)

During Albinoni’s lifetime (1671-1751) four separate collections of sonatas with violin were published under his name, though only the Trattenimenti armonici Op.6 were prepared by their composer. The works in Op.6 have accordingly dominated the record catalogues and obscured the virtues of the others, which Federico Guglielmo presents here with his customary flair and feeling for the Italian Baroque which has previously yielded the much-praised Brilliant Classics collection of Vivaldi’s Opp 1-12 (95200) as well as the Op.1 Trio Sonatas (94789) by Albinoni himself. In common with Venetian contemporaries such as the Marcellos, Albinoni observed the conventions of post-Corellian sonata form: four movements configured Slow– Fast–Slow–Fast, where the first pair is more formal (dignified) in character and the second pair more informal (expressive). However, in vocal and instrumental music alike, Albinoni’s style was highly individual, even slightly idiosyncratic: dignified, wary of technical or expressive excess and very attentive to the cantabile side of violinplaying. The sonatas here are drawn from the six Sonate da chiesa issued by the Amsterdam publisher Estienne Roger in 1707 or 1708; Roger’s later collection of five Sonate a violino solo composed for the virtuoso Pisendel and augmented by a sonata by a Giovanni Battista Tibaldi; and then the six Sonates da camera brought out in 1742 by the Parisian engraver and music publisher Louis Hue. Both dates and even authorship of some of these sonatas remains uncertain, but only the third of the Sonate a violino solo has been omitted from this new recording as authoritatively attributed to the Germanborn composer Nicolas Pepusch. This recording is thoroughly illuminated by a new booklet essay from Michael Talbot, pre-eminent scholar of music in 18thcentury Venice, and demands the attention of all Baroque-music collectors.

.  Write Review
Customers who bought this product also purchased
Carl Reinecke : Intégrale des sonates pour violoncelle. Turkalj, Carratta.
Carl Reinecke : Intégrale des sonates pour violoncelle. Turkalj, Carratta.

Bach : Les Oratorios. Rademann, Bernius.
Bach : Les Oratorios. Rademann, Bernius.

Lelio Colista : Sinfonias a tre. Giardino di Delizie, Augustynowicz.
Lelio Colista : Sinfonias a tre. Giardino di Delizie, Augustynowicz.


Giovanni Albini : Quatuors à cordes n° 1-9. Quartetto Indaco.
Giovanni Albini : Quatuors à cordes n° 1-9. Quartetto Indaco.


Bruch : Quintettes et Octuor pour cordes. The Nash Ensemble.
Bruch : Quintettes et Octuor pour cordes. The Nash Ensemble.


Schütz : Intégrale de l'œuvre. Rademann.
Schütz : Intégrale de l'œuvre. Rademann.


Alessandro Scarlatti : San Casimiro, Re di Polonia. Pasiecznik, Mikoljczyk, Laszczkowski, Szmyt, Zak.
Alessandro Scarlatti : San Casimiro, Re di Polonia. Pasiecznik, Mikoljczyk, Laszczkowski, Szmyt, Zak.


Zoltán Kodály : Musique de chambre pour violoncelle. Coppey, Kelemen, Porat.
Zoltán Kodály : Musique de chambre pour violoncelle. Coppey, Kelemen, Porat.


August Eberhard Müller : Concertos pour flûte n° 5, 7 et 8. Ruhland, Handschuh.
August Eberhard Müller : Concertos pour flûte n° 5, 7 et 8. Ruhland, Handschuh.


Scarlatti : La Folia. Dawson, Quatuor Purcell.
Scarlatti : La Folia. Dawson, Quatuor Purcell.


The Genius of Film Music : Hollywood blockbusters 1960s to 1980s. Mauceri.
The Genius of Film Music : Hollywood blockbusters 1960s to 1980s. Mauceri.


John Taverner : Missa Corona Spinea. The Sixteen, Christophers.
John Taverner : Missa Corona Spinea. The Sixteen, Christophers.


Radamés Gnattali : Concertinos pour guitare et orchestre. Salcito, Buffalini.
Radamés Gnattali : Concertinos pour guitare et orchestre. Salcito, Buffalini.


Emanuele Barbella : Six Duos pour 2 violons ou 2 mandolines avec une basse ad Libitum. Quartetto PizzicArco.
Emanuele Barbella : Six Duos pour 2 violons ou 2 mandolines avec une basse ad Libitum. Quartetto PizzicArco.


Bernardo Pasquini : Il Fulmine son io & autres cantates. Borgioni, Il Sogno Barocco.
Bernardo Pasquini : Il Fulmine son io & autres cantates. Borgioni, Il Sogno Barocco.


Araja, Pellegrini : Caprices et sonates pour clavecin. Bissolo.
Araja, Pellegrini : Caprices et sonates pour clavecin. Bissolo.


Ottavio Bariolla : Ricercate per sonar d'organo. Manfrè.
Ottavio Bariolla : Ricercate per sonar d'organo. Manfrè.


Songs of Love and Exile. Mélodies sépharades pour soprano et guitare. Malkin, Elias.
Songs of Love and Exile. Mélodies sépharades pour soprano et guitare. Malkin, Elias.

Order Product

9,60 €
Catalogue Price : 13,72 €
IN STOCK
Ships within 24 hours!
Free Shipping is available for this item
Free Shipping Available!
Click here for more info

ClicMag of the month
ClicMag n°106 - 07/2022
ClicMag n°106 - 07/2022
Label Info
Brilliant
All CDs from this label
Label Website
Tell A Friend


Tell someone you know about this product.