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Georg Christoph Wagenseil : Six Sonates pour violon, violoncelle et violone. Musica Elegentia, Cicchitti.
5 de Classica
Classica from June 2022
Review de Marc Vignal
Page No. 113
Format : 1 CD
Total Time : 00:56:48

Recording : 01/08/2020
Location : Salle
Country : Italie
Sound : Eglise / Stereo

Label : Challenge Classics
Catalog No. : CC72896
EAN : 0608917289626
Price Code : DM019A

Publishing Year : 2022
Release Date : 09/03/2022

Genre : Classical
Georg Christoph Wagenseil (1715-1777)
Six Sonates pour violon, violoncelle et violone
Sonate n° 1
Sonate n° 2
Sonate n° 3
Sonate n° 4
Sonate n° 5
Sonate n° 6

Musica Elegentia
Paola Nervi, violon
Antonio Coloccia, violoncelle
Matteo Cicchitti, violone, direction

S’il passa quelque temps en Italie, Wagenseil fit presque toute sa carrière à Vienne. Ancien élève de J.J. Fux, il fut nommé compositeur de la cour en 1739 et organiste de la Chapelle d’Elisabeth-Christine, en 1741. Fort célèbre en son temps, c’est l’un des représentants les plus caractéristiques du préclassicisme. Très diversifiée, son œuvre, tant profane que religieuse, où pratiquement tous les genres, y compris l’opéra, sont représentés retint l’attention de Haydn et de Mozart. Ces sonates, créées pour la première fois au disque, sont parmi les premières à témoigner de l’autonomie conquise par les cordes, à peu près affranchies de la basse continue et délivrés du support d’un clavier. On a presque affaire à des trios au plein sens du terme. Le registre grave y a la part belle d’autant plus que, conformément à une pratique très répandue à l’époque et encore attestée dans des œuvres de Haydn, les interprètes ont recours pour la basse, à une contrebasse de viole. De l’emploi de cet instrument, bourdonnant, vrombissant parfois, non dépourvu d’une certaine raucité émane un charme obsédant, une vigueur étonnante : la couleur sonore des deux autres instruments se trouvant non pas écrasée, mais mise en valeur par contraste. Cette musique est d’une grande qualité mélodique, et il y a, surtout, chez Wagenseil un art accompli de la construction du dialogue, de la conversation musicale, variée, enjouée, rebondissante, mais aussi étonnante de modernisme parfois, à cause des rythmes de danse. C’est partout patent. Il y a de plus, à la fin de certains mouvements rapides une façon de pratiquer l’ellipse, le retrait subit dans une sorte de raptus d’une rare élégance. C’est facétieux à souhait, on ne s’ennuie pas une minute. Un bonheur simple et beau où rien ne pèse. (Bertrand Abraham)

The path traced on this CD, with music by Georg Christoph Wagenseil (1715-1777), and on following ones has the undoubted merit of introducing us to some composers considered “minor” compared to Haydn and Mozart. They were not only very active and influential on the musical life of that time; they also created a considerable amount of quality music, which deserves to be rediscovered and appreciated. In a historical-musical perspective, the music of these less famous authors helps to reconstruct the passage between the decline of the Baroque, towards the middle of the eighteenth century, and the noon of the classical style. A period that we often classify as ‘pre-classical’ or ‘galant’ or ‘early Viennese school’. This praiseworthy cultural operation, aimed at rediscovering not only “minor” composers but also certain genres considered “domestic” music allows us to better understand how the “musical landscape” looked like, especially in Vienna. Domestic music responded to the desire for cultured entertainment not only for the aristocracy but also for the rising bourgeois class; and as such, it constituted an indubitable status symbol. The six sonatas in trio on this CD, dating from around the 1750s can be ascribed to the genre of ‘divertimento’: before 1780 the term was all-encompassing, and included all non-orchestral instrumental music, including sonatas and quartets. Above all, the idea of “musical conversation”, or dialogue or discourse between the different instruments, is very present in this type of composition, in which a pleasant and well-regulated lounge conversation is simulated and sublimated with just the notes. The collection of Six Sonatas, presented on this CD, from the early fifties of the eighteenth century should be placed among the first chamber documents for three independent strings, without the support of a keyboard instrument for the realization of the continuo. The instrumental ensemble in these Sonatas almost reflects the vocal pattern of a trio between soprano, tenor, and bass, where the two upper voices interweave a duet, and the low one sustains, controls, points out, intervening here and there with short cues. In general, in these “divertimenti-sonatas” there is a sure hand in managing the polyphonic dialogic interweaving as well as the shape of the form, mixed with a pretty good standard of melodic invention, always inserted in a rigorous and at the same time smooth structure. And this happens all the more in the performance of Musica Elegentia, which aims at enhancing the idea of inter-instrumental dialogue and the individuality of the three instruments, as if they were interlocutors in conversation. These Sonatas are exquisite testimonies of the middle age between Handel and Bach on the one hand, Haydn and Mozart on the other. Studies on performance practice have shown that in Viennese and Austrian circles the use of the violone as “bass” was very frequent, at least up to a certain date. Joseph Haydn himself indicated only “Violone” in his scores until 1772. The violone in this epoch was considered the “true” bass of the string family. The three instruments are always well identified, and you can always grasp the individual lines: the main melody as well as the embroidery, the foreground as well as the background.

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