FrançaisEnglish
Advanced Search
Top  Catalog  Our Labels  Classical  Challenge Classics  CC72948
MY ACCOUNT
MY WISHLIST
SHOPPING CART
Categories
Labels
Information
Giovanni Antonio Pandolfi Mealli : Sonates pour violon, op. 3 et 4. Saladin, Pesek, Schnider, Keller.
5 de Diapason
Diapason from November 2023
Review de Frédéric Degroote
Page No. 88
5 de Classica
Classica from March 2024
Review de Philippe Ramin
Page No. 90
Format : 1 CD
Total Time : 01:21:34

Recording : 27-30/09/2022
Location : Nuglar-Sankt Pantaleon
Country : Suisse
Sound : Eglise / Stereo

Label : Challenge Classics
Catalog No. : CC72948
EAN : 0608917294828
Price Code : DM019A

Publishing Year : 2023
Release Date : 05/07/2023

Genre : Classical
Giovanni Antonio Pandolfi Mealli (1660-1669)
Sonates pour violon, op. 3
n° 1, La Stella
n° 2, La Cesta
n° 3, La Melana
n° 4, La Castella
n° 5, La Clemente
n° 6, La Sabbatina
Sonates pour violon, op. 4
n° 1, La Bernabea
n° 2, La Viviana
n° 3, La Monella Romanesca
n° 4, La Biancuccia
n° 5, La Stella
n° 6, La Vinciolina

Eva Saladin, violon
Jonathan Pesek, violoncelle
Vera Schnider, harpe
Johannes Keller, orgue, clavecin

Ces douze sonates pour violon, opus 3 et 4, sont les plus virtuoses du peu qu'il nous reste de l'œuvre de Domenico Giovanni Antonio Pandolfi Mealli. On sait peu de chose sur sa vie. Il serait né vers 1624 à Montepulciano (Sienne, Toscane), se serait formé à Venise, puis à Innsbruck auprès du duc mélomane Ferdinand Karl. Il aurait ensuite été musicien d'église et de cour à Messine (Sicile). Accusé de meurtre, il se serait enfui à Madrid, où il serait décédé en 1687. Par son style, il est marqué par la première école vénitienne de violon, dominée par les statures de Dario Castello, Giambattista Fontana et Biagio Marini. Mais il ouvre la voie à l'école autrichienne, qui sera plus tard illustrée par Franz-Ignaz Biber et Johann Heinrich Schmelzer. C'est peut-être à cette inconfortable situation « d'entre-deux » qu'il doit d'avoir été injustement oublié par l'histoire de la musique, alors qu'il faisait partie, en son temps, des compositeurs les plus fréquemment joués par les virtuoses. La plupart de ces sonates débutent par une introduction lente, menant à un point d'orgue, et se poursuivent par une série de mouvements enchaînés. Elles s'achèvent sur une longue trille complètement écrite, dans le style du 17ème siècle. Il y a peu de dialogue ou de contrepoint entre le violon soliste et la basse continue. Chaque sonate possède son propre caractère original, chromatique ou tonal ; on suppose que les titres faisaient référence à des collègues de Pandolfi Mealli. La référence à la vocalité de son temps est omniprésente. Peu de place est laissée à l'improvisation ornementale, la partition étant largement écrite, sans précision d'accompagnement. C'est donc la soliste Eva Saladin qui a judicieusement choisi de s'entourer, pour la basse continue, du violoncelliste Jonathan Pesek, de la harpiste Vera Schnider et du claviériste Johannes Keller. Sous son archet, la musique de Pandolfi Mealli est constamment d'un charme infini. Une belle et plaisante découverte. (Marc Galand)

Born in 1624, Giovanni Antonio Pandolfi Mealli was brought up partly in Venice and ended up in Innsbruck as a member of the Court Band. His name crops up later as a violinist in churches and at court in Messina and finally in Madrid, where it is likely that he died in 1687. There were two important stylistic periods for violin literature in the 17th century. In the early decades, a corpus of instrumental music appeared in northern Italy, with the first solo music explicitly for violin being written by composers such as Castello, Fontana and – most of all – Marini. Towards the tail-end of the century, we see the flowering of a refined culture of instrumental music in Austria, dominated by virtuosi such as Biber, Walther and Schmelzer. Pandolfi Mealli was caught in the middle, not being a follower of either school, and may have been somewhat lost from view among all these star performers. The twelve sonatas included in this album were published in Innsbruck in 1660 as two volumes, opus numbers 3 and 4, and are generally considered to be a united pairing. At first sight, the sonatas offer little in the way of variety. Some older literature even voices disdain at these works because of their lack of individualist, virtuoso or violinistic elements. Closer inspection, however, reveals a good number of interesting features in the collection: each sonata seems to have its own pronounced and unique character, varying from the obsessively chromatic to the heavenly naive. We can see subtle differences between ostensibly similar movements and the music is full of unexpected twists and turns. Stylistically, some of the sonatas clearly refer to early 17th century Venetian examples. Others introduce elements that would play an important part in later Austrian repertoire for violin. Many of the sonatas are surprisingly vocal, some sort of reference to contemporary song culture. These vocal sections invite the violin to decorate the melody. It is also hard to determine what instrumentation would have been used as the continuo for this repertoire. My own choice, based on the colourful combination of harp, organ and cello, is based in part on contemporary sources but also on my own curiosity about the tonal possibilities of this ensemble.

.  Write Review
Customers who bought this product also purchased
Krzysztof Meyer : Quatuors à cordes. Wieniawski String Quartet.
Krzysztof Meyer : Quatuors à cordes. Wieniawski String Quartet.

Valentin Silvestrov : Musique de chambre pour violon et piano. Rowland, Fedorov.
Valentin Silvestrov : Musique de chambre pour violon et piano. Rowland, Fedorov.

Bach : Passion selon St. Matthieu, BWV 244. Bertucci, Schwarz, Lattke, Laske, Zumsande, Hunger, Grünert.
Bach : Passion selon St. Matthieu, BWV 244. Bertucci, Schwarz, Lattke, Laske, Zumsande, Hunger, Grünert.


Jacob Obrecht : Missa Maria Zart. Bull.
Jacob Obrecht : Missa Maria Zart. Bull.


Haydn : L'incontro improvviso. Breuer, Berchtold, Miesenberg, Fingerlos, Willerding, Malm, Wagner, Gaigg.
Haydn : L'incontro improvviso. Breuer, Berchtold, Miesenberg, Fingerlos, Willerding, Malm, Wagner, Gaigg.


La discothèque idéale de Diapason, vol. 20 / Debussy : Pélléas et Mélissande - Les œuvres avec orchestre.
La discothèque idéale de Diapason, vol. 20 / Debussy : Pélléas et Mélissande - Les œuvres avec orchestre.


Verdi : Rigoletto. Camarena, Alvarez, Rancatore, Jerkunica, Kemoklidze, Frizza, Wagemakers.
Verdi : Rigoletto. Camarena, Alvarez, Rancatore, Jerkunica, Kemoklidze, Frizza, Wagemakers.


Emilie Mayer : Quatuors à cordes, vol. 1. Constanze Quartet.
Emilie Mayer : Quatuors à cordes, vol. 1. Constanze Quartet.


Florian Leopold Gassmann : Quatuors et quintettes pour hautbois. Lencsés, Gersbacher, Wipfler, Weissteiner, Sima, Quatuor Szigeti.
Florian Leopold Gassmann : Quatuors et quintettes pour hautbois. Lencsés, Gersbacher, Wipfler, Weissteiner, Sima, Quatuor Szigeti.


Donizetti : Quatuors à cordes, vol. 2. Mitja Quartet.
Donizetti : Quatuors à cordes, vol. 2. Mitja Quartet.


La discothèque idéale de Diapason, vol. 4 / Mozart : Les grands opéras.
La discothèque idéale de Diapason, vol. 4 / Mozart : Les grands opéras.


César Franck : Musique pour piano
César Franck : Musique pour piano


Baroque Bohemia & Beyond, vol. 9 : Stamitz, Richter. De la Vega, Murphy.
Baroque Bohemia & Beyond, vol. 9 : Stamitz, Richter. De la Vega, Murphy.


Paul Lincke : Ouvertures, vol. 2. Theis.
Paul Lincke : Ouvertures, vol. 2. Theis.


Bach : Passion selon St. Jean. Cooley, Tipton, Richardson, Nussbaum Cohen, Chester, Hintzsche, McGegan.
Bach : Passion selon St. Jean. Cooley, Tipton, Richardson, Nussbaum Cohen, Chester, Hintzsche, McGegan.


MusikFabrik Edition 9. Scherben. Harvey, Poppe, Saariaho, Nunes.
MusikFabrik Edition 9. Scherben. Harvey, Poppe, Saariaho, Nunes.


Schoenberg : Pierrot lunaire. Pilarczyk, Bergmann, Castagner, Boulez.
Schoenberg : Pierrot lunaire. Pilarczyk, Bergmann, Castagner, Boulez.


Reinecke, Penderecki : Concertos pour flûte. Kaczka, Tristan.
Reinecke, Penderecki : Concertos pour flûte. Kaczka, Tristan.

Order Product

13,92 €
Catalogue Price : 19,90 €
IN STOCK
Ships within 24 hours!
Free Shipping is available for this item
Free Shipping Available!
Click here for more info

ClicMag of the month
ClicMag n°126 - 05/2024
ClicMag n°126 - 05/2024
Label Info
Challenge Classics
All CDs from this label
Label Website
Tell A Friend


Tell someone you know about this product.