FrançaisEnglish
Advanced Search
Top  Catalog  Our Labels  Classical  Brilliant Classics  BRIL96176
MY ACCOUNT
MY WISHLIST
SHOPPING CART
Categories
Labels
Information
Ferdinand Rebay : Intégrale de la musique pour violon et guitare. Sacco, Dieci.
Diapason from January 2024
Review de Julien Gobin
Page No. 90
Format : 3 CD
Total Time : 02:33:32

Recording : 14-28/01/2023
Location : Garlasco
Country : Italie
Sound : Studio / Stereo

Label : Brilliant Classics
Catalog No. : BRIL96176
EAN : 5028421961767

Publishing Year : 2023
Release Date : 06/09/2023

Genre : Classical
Ferdinand Rebay (1880-1953)
Varitions sur "Heidenröslein" de Schubert
Variations sur "Maria durch ein Dornwald ging"
Variations sur le lied populaire allemand ancien "In meines Buhlen Gärtelein"
Variations sur un lied de Noël ancien "Es ist ein Ros' entsprungen"
Variation sur un lied de l'Archiduc Jean-Baptiste d'Autriche
Deux Lieder sans paroles
Bolero
Sonate en do mineur
Sonate en mi mineur
Petite Suite

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Douze danses allemandes (Trans. de F. Rebay)
Thème et Variations, op. 12 n° 1 (Trans de F. Rebay)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Andante du Concerto Italien (Trans. de F. Rebay)
Prélude en mi majeur, extrait de "Le clavier bien tempéré" (Partie 1, trans. de F. Rebay)

Georg Friedrich Haendel (1685-1759)
Menuet (Trans. de F. Rebay)

Jean-Baptiste Lully (1632-1687)
Gavotte (Trans. de F. Rebay)

Franz Schubert (1797-1828)
Scherzo (Trans de F. Rebay)

Piercarlo Sacco, violon
Andrea Dieci, guitare

Ferdinand Rebay (1880–1953) est un compositeur viennois qui doit sans doute son partiel oubli au fait que la seconde école de Vienne (dont bien des représentants étaient de ses amis) a complètement occulté les productions honnêtes, mais moins avant-gardistes, de ses contemporains. Pourtant, Rebay a écrit des centaines de pièces, pour choeur d’une part, pour guitarepar ailleurs, qui connaissent un regain d’intérêt. Ses deux sonates pour violon et guitare, ont déjà été enregistrées et valent le détour, ne serait-ce que pour le tour de force consistant à mettre en valeur les spécificités de chaque instrument, sans que la guitare ne se contente du rôle de la basse d’accompagnement ou soit éteinte par le violon (la qualité de la prise de son a certainement beaucoup joué également). Mais l’amateur curieux trouvera en prime de nombreuses oeuvres moins connues dont c’est ici le premier enregistrement en CD : un Boléro plein de vie, d’inventives variations, ainsi que de nombreuses transcriptions d’oeuvres de Beethoven (ses 12 danses allemandes), de Bach (l’Andante de son concerto italien), de Händel, Lully et Schubert. On se convaincra ainsi du talent de Rebay, que les guitaristes d’aujourd’hui redécouvrent avec enthousiasme. (Walter Appel)

It was Jakob Ortner, one of the composer’s colleagues at the academy in Vienna, who piqued Rebay’s interest in the guitar. The enthusiasm and skill Ortner and his pupils displayed convinced Rebay that the guitar could handle any harmonic construction thrown at it, far beyond the clichéd writing for the instrument of the late 19th century. The 12 Deutsche Tänze von Beethoven (1939, from the WoO8 cycle) and the Tema con Variazioni aus Op.12 No.1 von L. van Beethoven (1952) display a great passion for the German composer; Rebay also arranged Beethoven’s Sonatas Op.79 and Op.90 for ensembles including a guitar. Rebay often opted for a simple style to make his arrangements accessible to a wide range of performers. This is true of certain (unfortunately undated) transcriptions for violin and guitar: a gavotte in D minor by Jean-Baptiste Lully; a minuet in F major by George Frideric Handel; the Andante from the Italian Concerto BWV971 and the prelude in E major from the first book of The Well-Tempered Clavier by Johann Sebastian Bach. This probably indicates a revision of the violin part, and shows the esteem the composer enjoyed on the Viennese music scene. Rebay returned to the violin and guitar pairing on multiple occasions for a favourite genre of his: the theme and variations. The writing here is more demanding and stands out for the equal weighting given to the two instruments and the use of keys unrelated to the theme for the individual variations, producing a concertato effect with numerous subtle expressive twists. All the cycles of variations on this recording are based on folk themes, with the exception of those based on “Heidenröslein” (1953, from the Lied of the same name by Franz Schubert) and “Und der Hans schleicht umher” (undated), which some scholars, contrary to Rebay’s title, attribute to Franz von Woyna. Finally, Rebay wrote two sonatas for violin and guitar, both in 1942, in which he put his innovative concept of the guitar as a fully versatile harmonic instrument through its paces. They follow a similar expressive journey: a sombre yet assertive first movement leads to vibrant, lyrical playing in the theme and variations, before the tone gradually lightens over the course of the final two movements. Now that the guitar’s status is fully established, Rebay’s refined and dignified voice has made itself heard, thanks to the music’s solid craftsmanship but above all its sincerity. Its rediscovery dispels many clichés and reassures us that humble yet beautiful music is not necessarily destined to be unjustly forgotten.

.  Write Review
Customers who bought this product also purchased
Gunnar de Frumerie : Concertos pour clarinette et piano - Musica per Nove - Suite. Johanns, Triendl, Repusic.
Gunnar de Frumerie : Concertos pour clarinette et piano - Musica per Nove - Suite. Johanns, Triendl, Repusic.

Haendel/Telemann : Cleofida. Jerosme, Götz, Bernsteiner, Marziotte, Olivé, Halubek.
Haendel/Telemann : Cleofida. Jerosme, Götz, Bernsteiner, Marziotte, Olivé, Halubek.

Julian Fontana : Œuvres pour piano, vol. 3. Devaux.
Julian Fontana : Œuvres pour piano, vol. 3. Devaux.


Ernest Chausson : Musique pour orgue et œuvres chorales. Maryjewski, Tyrawska, Gladysz, Krzeminska.
Ernest Chausson : Musique pour orgue et œuvres chorales. Maryjewski, Tyrawska, Gladysz, Krzeminska.


Leopold van der Pals : Quatuors à cordes, vol. 1. Van Der Pals Quartet.
Leopold van der Pals : Quatuors à cordes, vol. 1. Van Der Pals Quartet.


Georg Friedrich Kauffmann : Intégrale de l'œuvre sacrée. Schicketanz, Mücksch, Schwarz, Hunger, Schönheit.
Georg Friedrich Kauffmann : Intégrale de l'œuvre sacrée. Schicketanz, Mücksch, Schwarz, Hunger, Schönheit.


Artur Cieslak : Œuvres concertantes. Halec, Palkaj, Jakubowski, Miklinska, Gacek, Sowinski.
Artur Cieslak : Œuvres concertantes. Halec, Palkaj, Jakubowski, Miklinska, Gacek, Sowinski.


Schumann : Lieder (transcription pour alto et piano). Stegner, Takahashi.
Schumann : Lieder (transcription pour alto et piano). Stegner, Takahashi.


Max Bruch : Danses suédoises et russes (versions originales pour violon et piano). Duo Dauenhauer Kuen.
Max Bruch : Danses suédoises et russes (versions originales pour violon et piano). Duo Dauenhauer Kuen.


Hans Knappertsbusch dirige Wagner. Nilsson, London, Ludwig, Windgassen.
Hans Knappertsbusch dirige Wagner. Nilsson, London, Ludwig, Windgassen.


Poland Abroad, vol. 7. Quatuors à cordes. Polish String Quartet Berlin.
Poland Abroad, vol. 7. Quatuors à cordes. Polish String Quartet Berlin.


Julian Fontana : Œuvres pour piano, vol. 1. Rutkowski.
Julian Fontana : Œuvres pour piano, vol. 1. Rutkowski.


Nico Dostal : Clivia. Feldhofer, Koziorowski, Brull, Orescanin, Burkert.
Nico Dostal : Clivia. Feldhofer, Koziorowski, Brull, Orescanin, Burkert.


Kurt Atterberg : Aladin. Ha, Blees, Mainguené, Pushniak, Alber.
Kurt Atterberg : Aladin. Ha, Blees, Mainguené, Pushniak, Alber.


Black Manhattan, vol. 3. Benjamin.
Black Manhattan, vol. 3. Benjamin.


Filipe de Magalhaes : Messes Veni Domine & Vere Dominus est. Ensemble Cupertinos, Toscano.
Filipe de Magalhaes : Messes Veni Domine & Vere Dominus est. Ensemble Cupertinos, Toscano.


Carl Heinrich Graun : Silla. Mehta, Sabadus, Matzeit, Marino, Bellocci, Invernizzi, Süngu, De Marchi.
Carl Heinrich Graun : Silla. Mehta, Sabadus, Matzeit, Marino, Bellocci, Invernizzi, Süngu, De Marchi.


Gaetano Donizetti : Œuvres pour violon et piano. Insolito 8cento.
Gaetano Donizetti : Œuvres pour violon et piano. Insolito 8cento.

Order Product
DELETED
Not available anymore
ClicMag of the month
ClicMag n°126 - 05/2024
ClicMag n°126 - 05/2024
Label Info
Brilliant Classics
All CDs from this label
Label Website
Tell A Friend


Tell someone you know about this product.