FrançaisEnglish
Advanced Search
Top  Catalog  Our Labels  Classical  Piano Classics  PCL10226
MY ACCOUNT
MY WISHLIST
SHOPPING CART
Categories
Labels
Information
Dora Pejacevic : Musique pour piano. Litvintseva.
Format : 1 CD
Total Time : 01:06:25

Recording : 29-30/10/2020
Location : Schiedam
Country : Pays-Bas
Sound : Eglise / Stereo

Label : Piano Classics
Catalog No. : PCL10226
EAN : 5029365102261
Price Code : DM019A

Publishing Year : 2021
Release Date : 03/11/2021

Genre : Classical
Dora Pejacevic (1885-1923)
Six Fantaisies
Longing
Grief
Question
Lament
Plea
Delusion
The Life of Flowers
Snowdrops
Violets
Lilies of the Valley
Forget-me-not
Rose
Red Carnations
Lilies
Chrysanthemums
Valses-Caprice
Deux Pièces pour piano
To You!
Before your picture
Caprice, op. 47
Deux Nocturnes
Sonate pour piano n° 2

Ekaterina Litvintseva, piano

De la compositrice hongroise et d’origine croate Dora Pejacevic disparue en 1937, on connaît, au disque, une Fantaisie concertante pour piano et orchestre ainsi qu’une Symphonie en fa dièse mineur. Dans cette écriture subtile et bien plus que charmante, on croise Chopin, Schumann, Grieg et Szymanowski. Ekaterina Litvintseva restitue avec beaucoup d’intelligence et de musicalité, les atmosphères de ces miniatures. Elle souligne la sève mélodique des premières Pièces de fantaisie de 1903. La Vie des fleurs est un cycle plus schumanien, la signification de chaque fleur étant prétexte à varier les émotions. Les Valses Caprices de 1906 sont d’une clarté délicate. Ces morceaux de salon rompent bien souvent leur ambiance feutrée pour devenir de véritables confessions. Il y a là de petits trésors sur le plan mélodique et harmonique, des partitions qui mériteraient de devenir des "bis" après des récitals consacrés aux grandes pages romantiques. Les deux Esquisses ainsi que le Capriccio furent composés après la Première Guerre mondiale. Les harmonies sont bien différentes. Les dissonances plus marquées, les chocs rythmiques accentués avec une exception, toutefois, les deux superbes Nocturnes aux teintes fauréennes. C’est une période d’expérimentation, moins slave que française. En effet, Dora Pejacevic avait pris connaissance de l’écriture française et l’influence de Ravel est légèrement perceptible dans le Capriccio. La seconde des deux sonates pour piano referme l’album. D’un seul tenant, elle fait songer au Scriabine de la Sonate n° 4, sans toutefois en posséder la violence expressive. La forme est impeccablement tenue et c’est surtout la ligne mélodique – la narration – qui est préservée sous les doigts d’une interprète particulièrement engagée dans cette musique si attachante. Une belle découverte. (Jean Dandrésy)

When the Siberian-born ‘Arctic Circle Pianist’ Ekaterina Litvintseva heard “Blumenleben” (‘Life of Flowers’) for the first time, she immediately resolved to find out more about the life and music of Dora Pejacevic (1885-1923). This resolution prompted her to investigate an extraordinary corpus of music, remarkable not least for its sheer diversity, which she has attempted to convey in this selection of Pejacevic’s piano output. Among 57 extant works, 24 are scored for solo piano; there would surely have been many more in both categories had she not died of kidney failure on 5 March 1923, aged 37, having suffered complications in giving birth to her first child. Pejacevic was born in Budapest in 1885 into the Croatian aristocracy. She grew up on the family estate of Našice (now in Slovenia) before taking her musical studies more seriously in Zagreb. Her early output shows how well she had mastered the Romantic idiom of character pieces by Mendelssohn, Schumann and Grieg, but her voice begins to emerge in the “Six Fantasiestücke Op.17” of 1903. From two years later, the “Blumenleben” bring the character of each chosen flower to life – the innocent snowdrop, the erotic rose, the mournful chrysanthemum – with a refined melodic imagination and rare economy of thought: her Mendelssohnian sympathies lead her only to use as many notes as are needed. Even more succinct (none longer than two minutes) are the nine “Waltz-Caprices Op.28” (1906), ranging in expression from the grace and charm of their heritage to a sideways and even grotesque view of the genre (such as the slower No.3, ‘in the tempo of a Ländler’). A more sardonic vein of expression emerges in the “Capriccio Op.47” (1919), which jumps about the keyboard with dazzling glissandi and diabolical shifts of mood which belong to their time no less than French keyboard innovators such as Debussy and Ravel. The album’s final piece is also the most substantial: the second of Pejacevic’s two piano sonatas, which became her penultimate work in any genre. The sonata’s expressive key signature is established from the outset by the marking of Allegro con fuoco, and the writing is cast on a much grander scale than anything else here, resembling a work in the German or Russian schools more than the French-tinged colours of the miniatures. This newly recorded recital marks Ekaterina Litvinseva’s debut on Piano Classics, and should attract the attention of pianophiles everywhere.

.  Write Review
Customers who bought this product also purchased
Daniël de Lange : Requiem. Gronostay.
Daniël de Lange : Requiem. Gronostay.

Joseph Lanner : Hofbaltänze, musique de danse. Wildner.
Joseph Lanner : Hofbaltänze, musique de danse. Wildner.

Pleyel : Quatuors Prussiens n° 10-12. Pleyel Quartett Köln.
Pleyel : Quatuors Prussiens n° 10-12. Pleyel Quartett Köln.


Simon Brixi : Magnificat et autres œuvres sacrées. Blazikova, Nosek, Hadek.
Simon Brixi : Magnificat et autres œuvres sacrées. Blazikova, Nosek, Hadek.


Le Beau : L'intégrale des œuvres pour piano. Markovina.
Le Beau : L'intégrale des œuvres pour piano. Markovina.


Hendrik Andriessen : Intégrale des symphonies. Porcelijn.
Hendrik Andriessen : Intégrale des symphonies. Porcelijn.


Paula Szalit : Œuvres pour piano et mélodies. Dondalska, Tyszecka, Landowski.
Paula Szalit : Œuvres pour piano et mélodies. Dondalska, Tyszecka, Landowski.


Ludomir Rózycki : Concerto pour violon, op. 70 - Œuvres pour violon et piano. Nowicka, Lazar, Krezlewski, Rychert.
Ludomir Rózycki : Concerto pour violon, op. 70 - Œuvres pour violon et piano. Nowicka, Lazar, Krezlewski, Rychert.


Female. Œuvres pour violon et piano de compositrices. Bartholomäi, Louis.
Female. Œuvres pour violon et piano de compositrices. Bartholomäi, Louis.


Francesco Antonio Urio : Vespro de la Beata Vergine. Columbro.
Francesco Antonio Urio : Vespro de la Beata Vergine. Columbro.


Les grandes œuvres pour contrebasse.
Les grandes œuvres pour contrebasse.


Telemann : Die Kleine Kammermusik. Coen.
Telemann : Die Kleine Kammermusik. Coen.


Telemann : Menuets, TWV 34:1-100. Coen.
Telemann : Menuets, TWV 34:1-100. Coen.


Zemlinsky, Wellesz, Webern, Kreisler : Quatuors à cordes. Auner Quartet.
Zemlinsky, Wellesz, Webern, Kreisler : Quatuors à cordes. Auner Quartet.


Károly Aggházy : Œuvres pour piano. Dobrzanski.
Károly Aggházy : Œuvres pour piano. Dobrzanski.


Francesco Zappa : Six duos pour violon et violoncelle. Alla Maniera Italiana Ensemble.
Francesco Zappa : Six duos pour violon et violoncelle. Alla Maniera Italiana Ensemble.


Emmerich Kalman : Gräfin Mariza. Horne, Montazeri, Teuscher, Treganza, Theis.
Emmerich Kalman : Gräfin Mariza. Horne, Montazeri, Teuscher, Treganza, Theis.


Fanny Mendelssohn : Sonates pour piano. Sokoli.
Fanny Mendelssohn : Sonates pour piano. Sokoli.

Order Product

13,92 €
Catalogue Price : 19,90 €
IN STOCK
Ships within 24 hours!
Free Shipping is available for this item
Free Shipping Available!
Click here for more info

ClicMag of the month
ClicMag n°100 - 01/2022
ClicMag n°100 - 01/2022
Label Info
Piano Classics
All CDs from this label
Label Website
Tell A Friend


Tell someone you know about this product.