Né à Lucques à la fin du XVIIème siècle ou au tout début du siècle suivant, Pietro Giannotti fit carrière à Paris où il mourut en 1765, nous laissant 17 numéros d'opus tous consacrés à la musique de chambre instrumentale. L'op. 1, qui nous est ici proposé pour la première fois dans son intégralité, fut dédié en 1728 à Jean-Charles de Crussol, septième duc d'Uzès, homme de grande culture en particulier musicale. Ses 12 sonates témoignent d'un penchant pour les 'goûts réunis' avec des courantes de type italien et des gavottes spécifiquement françaises. Très français également le sérieux des tonalités avec sept oeuvres en mineur et l'ut majeur utilisé seulement dans quelques épisodes internes. Certaine pièces, notamment des mouvements rapides, peuvent faire preuve d'exigences virtuoses et la notation de la partie de violon est d'une précision qui va bien au-delà des habituels ornements. La basse continue reste cantonnée, à quelques exceptions près, au support harmonique et tout le poids de l'interprétation repose sur le violoniste. Le goût parfait et la sensibilité exquise de Pierluigi Mencattini sont encore rehaussés par le plaisir qu'il semble prendre à jouer cette musique. Quel naturel! (Michel Lorentz-Alibert) Pietro Giannotti, who in the title page of Op. 1 (entirely written in Italian) is described as native of Lucca, was born in that independent Tuscan city, in an unspecified year between the end of the seventeenth century and the beginning of the eighteenth. We do not have any information about his education or his musical pursuits before his activities in France began, in 1728, when he moved to Paris. From the subsequent year to 1758 we know that he served as a double-bass player at the Académie Royale de Musique. A much-appreciated performance of his as a violinist is documented at the “Concert spirituel” of 28 March 1749; on this occasion he also played some pieces of his own. He remained in Paris until his death, on 19 June 1765. In Paris he published about twenty works, all of instrumental chamber music. In all likelihood, Giannotti also carried out his activities within private circles, in the house of an influential French nobleman, as is demonstrated by his first publication, to which we must now turn our attention: Op. 1 is dedicated to Jean-Charles de Crussol (1675-1739), seventh Duke of Uzès and French peer, scion of an ancient aristocratic family, who was not only a patron but also an “amateur” who practised music for his own enjoyment.Pierluigi Mencattini, accompanied by the ensemble Labirinto Armonico (already protagonists of the edition of the sonatas by Giovanni Antonio Piani, tc 671690) in this double cd performs the full version of the collection.
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