Violoniste de formation, la compositrice polonaise débuta une carrière de soliste avant de se consacrer à la composition dans les années cinquante. Formée notamment auprès de Nadia Boulanger, elle possèdait une écriture rigoureuse, virtuose et profondément lyrique. Sa musique de chambre et pour piano ont été assez bien représentées au disque. Il est vrai que son catalogue comprend environ 200 opus dont quatre symphonies ! On est tout d’abord frappé par l’originalité de sa personnalité qui intègre tant de styles dans ces quatre partitions, composées entre 1935 et 1965 et toutes dédiées à l’orchestre à cordes, une formation choyée après la Première Guerre mondiale, par les compositeurs d’Europe centrale. Hommage détourné au Divertimento de Bartok, celui de Bacewicz joue d’un foisonnement de couleurs, d’effets sonoristes et d’une concentration de rythmes stupéfiants. Les lignes mélodiques surgissent de tensions permanentes avec volubilité et clarté. Agnieszka Duczmal dirige avec beaucoup de souplesse et de contrastes à la fois, cette belle page. Composée trente ans plus tôt, en 1935, la Sinfonietta est plus proche du néoclassicisme de l’époque, qu’il soit hongrois, polonais ou français. Le Concerto pour orchestre de 1948 est d’une veine comparable, sorte de concerto groso ou brandebourgeois transposé au lendemain de la guerre. Voilà une pièce habile, soyeuse et d’une extrême précision d’intonation. D’une structure plus ambitieuse en quatre mouvements, la Symphonie pour cordes date de 1946. Elle s’apparente à une sorte d’apothéose d’un style néoclassique à l’ornementation presque baroque ! La pulsation échevelée de cette page est soulignée avec beaucoup de tempérament par l’orchestre à la texture très brillante. Un disque réussi. (Jean Dandrésy) This is yet another album presenting the chamber music output of Grazyna Bacewicz (1909–1969). It contains both works created before World War II and those from the late period of the composer’s life. Although Bacewicz’s artistic style changed over the years, all the pieces share an unerring sense of form, care for both clarity and tone colour and a kind of sophisticated elegance. Chronologically, the earliest piece is the Sinfonietta for string orchestra from 1935, combining a classicising form with new musical content, diversified in terms of mood, loosely based on folk melodies. This is one of the most representative compositions of Bacewicz from that period. The Symphony for string orchestra, composed shortly after the war, in 1946, is an example of numerous references to Neoclassicism, including Baroque techniques. Perhaps it was the need to organise the chaotic post-war reality that influenced the composer’s strong predilection for classic and disciplined forms, but the tragedy of the times preceding the creation of the work was imprinted in the slightly dark character of the piece. The same is true for the Concerto for string orchestra, created two years later, called a ‘contemporary Brandenburg concerto’ by Stefan Kisielewski. In addition to Neoclassical inspirations, however, new elements can be heard here – increased rhythm-driven nature in the fast movements and mild harmonic blurs in the middle one, which are a harbinger of the composer’s later tone colour quest. It will be heard in the Divertimento for string orchestra, written a few years before Bacewicz’s death, in 1965. Against the background of an interesting sonoristic sound layer, the composer used her favourite techniques – rhythm-driven, figural sequences, increased movement as well as ‘rough’ dissonances and glissandos, characteristic of this piece. The formal discipline was perfected – there is not a single unnecessary note, the architecture of the whole piece is logical and coherent. The works by Grazyna Bacewicz are performed by the Amadeus Chamber Orchestra of Polish Radio under the baton of an outstanding Polish conductor of world renown, Agnieszka Duczmal.
|