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Bartók, Kodály, Ligeti : Mélodies hongroises pour mezzo-soprano et piano. Karolyi, Würtz.
4 de Classica
Classica from November 2023
Review de Laurent Bury
Page No. 94
Format : 1 CD
Total Time : 01:02:20

Recording : 27-28/06/2018
Location : Schiedam
Country : Pays-Bas
Sound : Eglise / Stereo

Label : Brilliant Classics
Catalog No. : BRIL96926
EAN : 5028421969268

Publishing Year : 2023
Release Date : 05/07/2023

Genre : Classical
György Ligeti (1923-2006)
Harom Weöres-dal
Öt Arany-dal

Zoltán Kodály (1882-1967)
Magos kosziklának
Ifjúság, mint sólyommadár
Az hol én elmegyek
Csillagom, révészem
Magos a rutafa

Béla Bartók (1881-1945)
Nyolc magyar népdal, BB 47
Öt magyar népdal, BB 97
Extraits de "Tíz magyar dal", BB 43
n° 1
n° 2
n° 8
n° 10
Falun, BB 87

Katalin Karolyi, mezzo-soprano
Klara Würtz, piano

Trois géants de la musique contemporaine hongroise unis par un langage commun et passionnés de musique folklorique nous invitent ŕ découvrir la source musicale qui les a façonnés, cette musique rurale des campagnes de l’Europe centrale qu’ils ont sauvée de l’oubli. Kodály et Bartók, inséparables amis et infatigables collecteurs sur le vif de chansons folkloriques hongroises et roumaines qu’ils voulaient « faire connaître et faire apprécier au grand public » nous entraînent dans la vie rurale de leur contrée natale, capturant l'esprit de l'âme hongroise, ŕ la fois joyeux, lumineux, triste et exalté. On ne se lasse pas d’écouter les superbes lignes mélodiques des Cinq chants hongrois des recueils K. 49 et K. 22 de Zoltán Kodály. Le premier des quatre des Dix chants populaires hongrois BB 43 (1906) recueillis par Bartók ŕ 25 ans, "Tiszán innen, Tiszán Túl", en référence ŕ la rivičre Tisza nous remet en mémoire l’un des thčmes majeurs de l’opéra "Háry János" de Kodaly. Les cinq scčnes de village "Falun" BB 87 de 1924 sur des thčmes de la Haute Hongrie (aujourd’hui la Slovaquie) nous parle d’école, de travail, de mariage, de berceau, d’enterrement de vie de garçon avec une énergie débordante et une émotion sensible. György Ligeti fait appel ŕ deux figures majeures de la poésie hongroise pour « inventer » des chansons folkloriques de son cru. Ce sont les Trois chants d’aprčs les počmes de Sándor Weöres (1946-1947) : La lune danse en robe blanche ; La grappe de fruit et Un marchant est venu avec de grands oiseaux. Suivent les "Cinq chansons sur des počmes" de János Arany (1952) : Perfide rayon de soleil ; La plus belle fleur ; Chanson ŕ boire ; Le migrant et Le diable a emporté le percepteur, ce dernier chant étant une interprétation de la traduction en hongrois d’une chanson de 1792 du počte et parolier anglais Robert Burns. Le duo cent pour cent hongrois que forment la merveilleuse mezzo-soprano Katalin Károlyi ŕ la voix ample, ouatée et éclatante et la pianiste Klára Würtz au jeu feutré, délicat et passionné, fait merveille dans cet enregistrement de haut vol. Comme on aimerait comprendre le hongrois ! (Gérard Martin)

Only one year and a half after their first meeting in Budapest in early 1905, Bartók and Kodály were eager to jointly publish their first settings of Hungarian folk songs. In their foreword to the volume Magyar népdalok (Hungarian Folk Songs), they declare their goal thus: “…to get the general public to know and appreciate folk songs.” The Ten Hungarian Folk Songs from 1906 (BB 43), Bartók’s earliest and still quite rudimentary but imaginative and very sensitive folk-song arrangements, were collected by the 25-year-old himself mostly in three regions of the Hungarian countryside: near Budapest, Békéscsaba, and the lake Balaton. This set, from which we can listen to four arrangements on this cd, has never been offered by Bartók to be published. Having collected peasant music from regions of the Hungarian Kingdom where significant Romanian and Slovak minorities lived, Bartók immediately became intrigued by the peculiarities – and from his point of view, musical freshness – of both nations’ songs and instrumental dances. His reverence for the folklore of the Slovaks can be felt in the five arrangements of the Falún (Village Scenes) series (BB 87a), composed in 1924 and based on folk songs from the Zólyom (in Slovakian: Zvolenská) region of what was then Upper Hungary (now Slovakia) he collected in 1917 from village women. These arrangements of bursting energy, enchantingly deep emotionality and transcendence also bear testimony to Bartók’s discovery of Stravinsky’s music which he was galvanised by in the early 1920s. The texts are sung by Katalin Károlyi in Hungarian here, not in their original Slovak-language version. Before leaving Hungary for Austria and West Germany after the fall of the 1956 revolution, György Ligeti (1923–2006) not only collected folk music in his native Transylvania but also worked for the Institute for Folklore in Bucharest and Kolozsvár in the late 1940s. Thus, in his twenties and thirties, he followed the footsteps of his idols, Bartók and Kodály. In the last months of 1952, Ligeti set to music five poems by János Arany, a leading figure of 19th-century Hungarian poetry. Both text and music are deeply rooted in Hungarian folk songs; indeed, most of Ligeti’s melodies, or parts thereof, could be actual folk songs, just like Arany’s texts from almost a century earlier could be folk-song texts. The last piece is an exception, being a daring musical setting of Arany’s 1868 Hungarian translation of Robert Burns’ humorous song The Deil’s Awa Wi’ Th’ Exciseman (1792).

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