FrançaisEnglish
Advanced Search
Top  Catalog  Low Price  BRIL96659
MY ACCOUNT
MY WISHLIST
SHOPPING CART
Categories
Labels
Information
Haydn : Les Sept Dernières Paroles du Christ en Croix (version pour flûte et quatuor à cordes). Ruibérriz de Torres, Ensemble La Spagna.
Diapason from February 2023
Review de Simon Corley
Page No. 82
Format : 1 CD
Total Time : 01:16:23

Recording : 01/11/2019
Location : Madrid
Country : Espagne
Sound : Stereo

Label : Brilliant Classics
Catalog No. : BRIL96659
EAN : 5028421966595

Publishing Year : 2022
Release Date : 09/11/2022

Genre : Classical
Joseph Haydn (1732-1809)
Les Sept Dernières Paroles du Christ en Croix, Hob. XX/2 (version pour flûte et quatuor à cordes de Francisco Asenjo Barbieri, 1840)

Rafael Ruibérriz de Torres, flûte
Quatuor La Spagna

Haydn a composé en 1786 « Les sept dernières paroles du Christ en croix » pour orchestre avant d’en écrire l’année suivante une version pour quatuor à cordes et d’approuver une transcription pour piano et pour finalement remanier l’œuvre sous forme d’oratorio en 1796. Commandée à Haydn pour être jouée dans la Cathédrale de Cadiz le Vendredi Saint, chaque parole devait être lue entre chaque mouvement jouée par l’orchestre, Haydn ayant composé en outre une introduction et une fin (tremblement de terre) particulièrement saisissante. La version enregistrée ici propose une version écrite vers 1850 pour flûte et quatuor à cordes par le compositeur espagnol Francisco Arsenjo Barbieri. Cette transcription est réalisée avec beaucoup de soin obligeant une nouvelle redistribution des rôles entre les instruments. Malheureusement cette version (fort bien interprétée au demeurant) paraît déséquilibrée par l’ajout de la flûte. Cette version qui est très esthétique musicalement paraît alors uniquement décorative à la manière d’une sérénade ou d’une cassation mais perd en même temps la force spirituelle et poignante qui d’après Haydn devait « susciter l’émotion la plus profonde dans l’âme de l’auditeur ». (Jean-Noël Regnier)

The world premiere recording of a hitherto unknown 1840 arrangement of Haydn’s sublime devotional cycle. After Haydn composed The Seven Last Words for chamber orchestra as a devotional accompaniment to the Good Friday liturgy at Cadiz Cathedral in 1786, several other arrangements were made during his lifetime, by himself and others, all of them familiar to us now: as an oratorio with soloists and chorus, and in string quartet and solo keyboard transcriptions. The cycle continued to attract arrangers after Haydn’s death. In the course of researching them, the flautist Rafael Ruibérriz de Torres turned up a manuscript by Francisco Asenjo Barbieri, who transcribed it for flute and string quartet in 1840 – perhaps as a compositional exercise at the behest of his teacher, Ramon Carnicer, who had recently produced a flute quintet of his own. In any case, Barbieri’s arrangement presents a Romantic-era conception of Haydn’s work in which the flute part acquires the same importance as the other instruments, lending colour and brilliance to the quartet parts. At points the flute line plays in unison with one or other of the strings (almost throughout Sonata II, for example), but elsewhere his melodic and contrapuntal contributions are woven into the fabric of Haydn’s score with masterly technique and no small measure of creative inspiration. As a composer, conductor, writer and entrepreneur, Barbieri later occupied a central role in Spanish musical culture during the 19th century. However, there is no record of a performance of his version of The Seven Last Words, which was revived by the performers here before they made this recording – perhaps the first musicians ever to play the score. As a novel perspective on the work it will attract the interest of Haydn enthusiasts everywhere. The album also forms a sequel of sorts to the Brilliant Classics recording of Boccherini’s Flute Quintets (96074) made by Rafael Ruibérriz de Torres and La Spagna.

.  Write Review
Customers who bought this product also purchased
Part of Light. Chants de Noël traditionnels tchèques. Slavik.
Part of Light. Chants de Noël traditionnels tchèques. Slavik.

Adrian Robak : Refléxions. A. Firlus, K. Firlus.
Adrian Robak : Refléxions. A. Firlus, K. Firlus.

Giardini, J.C. Bach : Quatuors et quintettes à cordes. L'Astrée.
Giardini, J.C. Bach : Quatuors et quintettes à cordes. L'Astrée.


I Diporti della villa in ogni stagione. Madrigaux de la Renaissance italienne. Corradini.
I Diporti della villa in ogni stagione. Madrigaux de la Renaissance italienne. Corradini.


Michelangelo Rossi : Toccata e Correnti, partie 2. Cera.
Michelangelo Rossi : Toccata e Correnti, partie 2. Cera.


Czerny, Schubert : Sonates pour pianoforte. Visovan.
Czerny, Schubert : Sonates pour pianoforte. Visovan.


Haendel : Judas Maccabaeus. Wunderlich, Welter, Giebel, Pöld, Falk, Kubelik.
Haendel : Judas Maccabaeus. Wunderlich, Welter, Giebel, Pöld, Falk, Kubelik.


Zemlinsky : Die Seejungfrau. Korngold : Concerto pour violon. Steinbacher, Albrecht, Foster.
Zemlinsky : Die Seejungfrau. Korngold : Concerto pour violon. Steinbacher, Albrecht, Foster.


Paganini : 24 Caprices pour violon seul. Rabin.
Paganini : 24 Caprices pour violon seul. Rabin.


Antico tastame. Les orgues historiques de l'archidiocèse de Monreale. Vaglia.
Antico tastame. Les orgues historiques de l'archidiocèse de Monreale. Vaglia.


La musique de Marie-Louise de Bourbon. Airs, cantates et sonates des manuscrits bourboniens du 18e siècle. Bussi, Mora, Montenz.
La musique de Marie-Louise de Bourbon. Airs, cantates et sonates des manuscrits bourboniens du 18e siècle. Bussi, Mora, Montenz.


Schumann : Intégrale de l'œuvre pour piano. Uhlig.
Schumann : Intégrale de l'œuvre pour piano. Uhlig.


Michelangelo Rossi : Toccata e Correnti, partie 1. Cera.
Michelangelo Rossi : Toccata e Correnti, partie 1. Cera.


Barbara Strozzi : Sacri Musicali Affetti. Aurata Fonte.
Barbara Strozzi : Sacri Musicali Affetti. Aurata Fonte.


Paul Wranitzky : Symphonies, op. 37, 50 et 51. Gupta.
Paul Wranitzky : Symphonies, op. 37, 50 et 51. Gupta.


Bernardo Pasquini : Quinze Sonates pour 2 clavecins. Scaioli, Tasini.
Bernardo Pasquini : Quinze Sonates pour 2 clavecins. Scaioli, Tasini.


Ulisse Mathey : Transcriptions pour orgue. Caporali.
Ulisse Mathey : Transcriptions pour orgue. Caporali.


Johann Hermann Schein : Israels Brünnlein. Opella Musica, Meyer.
Johann Hermann Schein : Israels Brünnlein. Opella Musica, Meyer.

Order Product
DELETED
Not available anymore
ClicMag of the month
ClicMag n°128 - 07/2024
ClicMag n°128 - 07/2024
Label Info
Brilliant Classics
All CDs from this label
Label Website
Tell A Friend


Tell someone you know about this product.