FrançaisEnglish
Advanced Search
Top  Catalog  Our Labels  Classical  Gramola  GRAM98009
MY ACCOUNT
MY WISHLIST
SHOPPING CART
Categories
Labels
Information
Bach : L'Art de la Fugue, BWV 1080 (version pour ensemble de chambre). Schlüren.
Format : 2 CD
Total Time : 02:18:39

Label : Gramola
Catalog No. : GRAM98009
EAN : 9003643980099
Price Code : DM020B

Publishing Year : 2020
Release Date : 01/04/2020

Genre : Classical
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
L'Art de la Fugue, BWV 1080
version pour ensemble de chambre

Salzburg Chamber Soloists
Christoph Schlüren, direction

CD 1 : l’Art de la Fugue est enregistré dans sa forme originale avec sa fugue finale inachevée. À en croire C.P.E. Bach, son père mourut en écrivant cette fugue, qui devint alors le testament, le couronnement et la signature de toute l’Oeuvre du Cantor : elle a pour base les 4 notes qui composent le nom de B/A/C/H : si bémol, la, do, si bécarre. CD 2, elle est reprise avec les « achèvements » que lui ont prodigués 3 compositeurs du XXe et du XXIe siècle. Et complétée par deux pièces de Schumann et de Schwarz-Schilling conçues à partir de ces mêmes 4 notes. Le tout est interprété par un ensemble à cordes — ce qui se conçoit : Bach ne spécifie pas d’instrument particulier pour cette œuvre dont on a dit qu’elle était spéculative, non faite pour être jouée. Et quoiqu'il en soit, la pratique de la transcription est courante au XVIIIe. L’ordre d'exposition des différents « contrapunti » n'est pas celui de la première édition imprimée, mais c’est chose commune, car quel est au juste le « plan » de l'œuvre? Cependant, la suppression des 4 canons est injustifiable, alors que complétude et finitude sont par ailleurs un moteur du projet. Quelle unité (suspecte) cherche-t-on donc? Quel est le nom de cette logique de la reconstruction? Jeu imprégné d’une solennité, d’un sérieux, d’une lenteur, qui engendrent la monotonie. C'est abstrait, sans poésie. Et pourquoi vouloir compléter l’inachevé? Et plus particulièrement l’Art de la Fugue, quand, au contraire l’énigmatique, le labyrinthique, l’insoluble semblent au coeur de ce qui agite là, plus qu’ailleurs encore, la musique de Bach? (Bertrand Abraham)

This 'Triple Completion' of Johann Sebastian Bach's 'Art of Fugue', performed by the Salzburg Chamber Soloists under Christoph Schlüren for Aldilà Records, is a pioneering enterprise: For the first time the final fugue is presented both in its unfinished original form and in three completions, each of which hypothetically completes the composer's architectonic plan. The first CD presents the eleven consecutive main fugues and the unfinished final fugue with the concluding chorale. The second CD of this double album opens with the two four-part mirror fugues, and continues with five later composers joining Bach: with the three ’completers’ of the final fugues: Donald Francis Tovey (1931), Karl Hermann Pillney (1937) and Kalevi Aho (2011); and with two fugues on the B-A-C-H theme by Robert Schumann (1845) and Reinhard Schwarz-Schiling (1985) that are used as connective interludes. The range of music that emerged directly from Bach's late work thus extends in this project from Romanticism via Expressionism to the present time. In the interest of a cantabile performance of the fugue style as an instrumental continuation of the classical vocal polyphony of the Renaissance and the early Baroque (i.e. in the developmental line Ockeghem-Josquin-Palestrina-Frescobaldi-Bach), the execution is entrusted exclusively to the color of the string instruments, in tempos derived from the tradition of the Musica sacra, predominantly solemn, and performed as choral-like as possible, for Bach, as Marpurg wrote in his fugue treatise in 1753, wished to observe "a noble and melodious simplicity" and "a cantabile manner of playing" in his 'Art of Fugue'. The 'Art of Fugue' is a meditation on the basic theme and the themes combining with it in various forms, to which the theme B-A-C-H is added at the end. The myth of the 'Art of Fugue' was stemmed from the fact that the final fugue was the first printed work to feature an unfinished, aborting piece of music in 1751 – this was such a daring step that it had to be domesticated by the concluding chorale 'Vor deinen Thron tret' ich hiermit'. The quality of the completion of the final fugue by three later masters can be experienced in whether the listener notices, even without knowing about it, where Bach's original ends, or whether he does not hear it, and whether the arrangement is satisfactory as a whole. For 'Triple Completion', the most successful completions were selected from a large number of attempts.

.  Write Review
Customers who bought this product also purchased
Crumb : Black Angels
Crumb : Black Angels

Mahler : Symphonie n° 6. Tennstedt.
Mahler : Symphonie n° 6. Tennstedt.

Chopin : Intégrale des valses pour piano. Ohlsson.
Chopin : Intégrale des valses pour piano. Ohlsson.


Moussorgski, Prokofiev : Œuvres pour piano. Osborne.
Moussorgski, Prokofiev : Œuvres pour piano. Osborne.


Butterworth, Gipps : Symphonies. Arnold : Concerto pour orgue. Bostock.
Butterworth, Gipps : Symphonies. Arnold : Concerto pour orgue. Bostock.


Fanny Mendelssohn-Hensel : Musique de chambre. Mickisch.
Fanny Mendelssohn-Hensel : Musique de chambre. Mickisch.


Alfred Schnittke : Requiem. Olés-Blacha, Korybalska, Kuk, Maroszek, Sutowicz, Stasiowska-Chrobak.
Alfred Schnittke : Requiem. Olés-Blacha, Korybalska, Kuk, Maroszek, Sutowicz, Stasiowska-Chrobak.


Luigi Cherubini : Intégrale des quatuors à cordes. Quatuor Hausmusik.
Luigi Cherubini : Intégrale des quatuors à cordes. Quatuor Hausmusik.


Smetana : Libuse, opéra. Podvalova, Muz, Zitek, Vojta, Veverka, Talich.
Smetana : Libuse, opéra. Podvalova, Muz, Zitek, Vojta, Veverka, Talich.


Karl Davydov : Œuvres pour violoncelle. Tarasova, Polezhaev, Khokhlov.
Karl Davydov : Œuvres pour violoncelle. Tarasova, Polezhaev, Khokhlov.


Didone abbandonata. Cantates et airs baroques. Im, Küppers.
Didone abbandonata. Cantates et airs baroques. Im, Küppers.


Reich : Sextet - Double Sextet. Ekkozone, Reumert.
Reich : Sextet - Double Sextet. Ekkozone, Reumert.


Hugo Wolf : Lieder. Auger, Gage.
Hugo Wolf : Lieder. Auger, Gage.


Johann Matthias Sperger : Concertos pour contrebasse n° 2 et 15. Patkolo, Schlaefli.
Johann Matthias Sperger : Concertos pour contrebasse n° 2 et 15. Patkolo, Schlaefli.


Chostakovitch : 24 préludes et fugues, op. 87. Nikolayeva.
Chostakovitch : 24 préludes et fugues, op. 87. Nikolayeva.


Los Angeles Philharmonic. Gala du centenaire. Dudamel, Metha, Salonen.
Los Angeles Philharmonic. Gala du centenaire. Dudamel, Metha, Salonen.


Johann Theile : Passion selon St. Matthieu. Weser-Renaissance, Cordes.
Johann Theile : Passion selon St. Matthieu. Weser-Renaissance, Cordes.


Telemann, C.P.E. Bach : Cantates festives. Winter, Oitzinger, Poplutz, Flaig, Max.
Telemann, C.P.E. Bach : Cantates festives. Winter, Oitzinger, Poplutz, Flaig, Max.

Order Product

15,00 €
Catalogue Price : 21,43 €
IN STOCK
Ships within 24 hours!
Free Shipping is available for this item
Free Shipping Available!
Click here for more info

ClicMag of the month
ClicMag n°84 - 07/2020
ClicMag n°84 - 07/2020
Label Info
Gramola
All CDs from this label
Label Website
Tell A Friend


Tell someone you know about this product.