FrançaisEnglish
Advanced Search
Top  Catalog  Our Labels  Classical  Rondeau  ROP6085/86
MY ACCOUNT
MY WISHLIST
SHOPPING CART
Categories
Labels
Information
Bach : Six sonates pour orgue en trio, BWV 525-530. Böhme.
Format : 2 CD
Total Time : 01:22:55

Recording : 2013-2015
Location : Freiberg/Nambourg/Leipzig/Dresde/Ottobeuren
Country : Allemagne
Sound : Eglise / Stereo

Label : Rondeau
Catalog No. : ROP6085/86
EAN : 4037408060851
Price Code : DM023A

Publishing Year : 2016
Release Date : 30/03/2016

Genre : Classical
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sonate pour orgue n° 1 en mi bémol majeur, BWV 525
Sonate n° 2 pour orgue en do mineur, BWV 526
Sonate pour orgue n° 3 en ré mineur, BWV 527
Sonate pour orgue n° 4 en mi mineur, BWV 528
Sonate pour orgue n° 5 en sol majeur, BWV 529
Sonate pour orgue n° 6 en sol majeur, BWV 530

Ullrich Böhme, orgue (Orgues baroques de Dresde, Freiberg, Naumbourg, Ottobeuren
Orgue Bach de l'église St Thomas de Leipzig)

La sonate en trio est un pont aux ânes de la musique baroque. Deux instruments mélodiques, les violons, jouent alternativement soutenus par la basse. Avec ces six sonates à deux claviers et pédale, Bach importe le genre à l'orgue avec un objectif pédagogique car elles furent composées pour Wilhelm Friedemann. Leur difficulté d'exécution à fait dire à Albert Schweitzer qu'elles étaient « le gradus ad parnassum de tout organiste » et à Forkel plus sensible à l'exceptionnelle beauté de ces pages : « … de par leur beauté et leur nouveauté, elles surviveront à toute révolution musicale ». Last but not least, Ullrich Böhme a choisi de jouer les six sonates sur six orgues qui font partie de la crème des instruments de l'époque de Bach situés à Naumburg, Freiberg, Ottobeuren, Dresde et Leipzig. Un seul est de facture moderne, le Gerald Woehl's de St Thomas de Leipzig. Tous sont des orgues suffisamment complets pour pouvoir jouer les trois parties. Böhme a choisi ses tempi de façon à respecter l'acoustique des églises quitte aussi à transposer les parties de pédale (à Freiberg et Ottobeuren) en raison de claviers insuffisants. Ces prescriptions suffisent à comprendre la cohérence du projet de Böhme alliée à une grande rigueur d'exécution. Chaque registration est fondée sur la clarté et le respect des parties, l'articulation entre des deux voix et la basse, la mélodie et l'assise rythmique. Ainsi, le contrepoint est aiguisé, ciselé comme un diamant. Signalons la prise de son, précise et peu réverbérée, qui ne noient pas les sonorités des orgues mais en magnifie les qualités. Lecture pédagogique par sa probité mais aussi d'une superbe élégance. (Jérôme Angouillant)

The fine art of playing the exemplary organs of Bach’s time: Ullrich Böhme, the custodian of the organs at Bach’s long-time working place St Thomas in Leipzig, has recorded a new CD of the trio sonatas for organ. This recording meets the challenge of carving out the delicate qualities of the six sonatas by virtue of the tonal possibilities of outstanding period instruments, and undoubtedly serves as a reference in several ways. As his position suggests, Böhme directly refers to the 1730 autograph of the six sonatas and presents a relaxed and transparent rendition of the source – with the serenity of a l'art-pour-l'art work as well as the vitality and enthusiasm of a performer capable of translating this wonderful collection into play and sound. To this end Böhme chose some exquisite instruments mostly from Central Germany, some of which were built in Bach’s direct vicinity. The organ of St Wenceslas in Naumburg, completed by Zacharias Hildebrandt in 1746, is probably closest to Bach’s tonal preferences. It is proven that Bach was involved in the commission of this instrument. The newest instrument on the recording, built by Gerald Woehl in 2000, the year of the 250th anniversary of the death of Johann Sebastian Bach, is very similar in terms of style. It is based on a specification designed by Johann Christoph Bach I for the organ of St George’s Church in Eisenach. The two largest surviving instruments of Gottfried Silbermann in Freiberg Cathedral (1714) and in the Catholic Cathedral of Dresden (1750–55, finished by Hildebrandt) complete the selection of great Saxon baroque organs. In this setting, the Organ of the Holy Trinity in the Benedictine Abbey of Ottobeuren (1754–66) with its francophone character appears to be a rather unusual choice. However, its builder Karl Joseph Riepp was greatly inspired by Gottfried’s brother Andreas Silbermann, the “Alsatian Silbermann”, and created an instrument which – similarly to the others on this recording – boasts an almost endless range of timbres for rendering the wonderful chamber music of the six sonatas.

.  Write Review
Customers who bought this product also purchased
Haendel : Saul. Boesch, Arditti, Prohaska, Semenzato, Charlesworth, Moulds, Guth.
Haendel : Saul. Boesch, Arditti, Prohaska, Semenzato, Charlesworth, Moulds, Guth.

Jacob Obrecht : Œuvres vocales sacrées. The Clercks' Group, Wickham.
Jacob Obrecht : Œuvres vocales sacrées. The Clercks' Group, Wickham.

La discothèque idéale de Diapason, vol. 14 / Mendelssohn : Les chefs-d'œuvre.
La discothèque idéale de Diapason, vol. 14 / Mendelssohn : Les chefs-d'œuvre.


Jacob Obrecht : Missa Maria Zart. The Tallis Scholars, Phillips.
Jacob Obrecht : Missa Maria Zart. The Tallis Scholars, Phillips.


Krishna Nagaraja : Tales from Norway. Nagaraja, Meta4.
Krishna Nagaraja : Tales from Norway. Nagaraja, Meta4.


Brahms : Quintettes. Giltburg, Nikl, Pavel Haas Quartet.
Brahms : Quintettes. Giltburg, Nikl, Pavel Haas Quartet.


Petrushka/Rite of Spring Ballets Bolshoi Ballet, Moscow Ballet
Petrushka/Rite of Spring Ballets Bolshoi Ballet, Moscow Ballet


Amy Beach : Intégrale de l'œuvre pour 2 pianos. Genova & Dimitrov Piano Duo.
Amy Beach : Intégrale de l'œuvre pour 2 pianos. Genova & Dimitrov Piano Duo.


Christophe Bertrand : La Chute du Rouge.
Christophe Bertrand : La Chute du Rouge.


The Royal Ballet : Viscera - Carmen - Après-midi d'un faune - Tchaikovski pas de deux
The Royal Ballet : Viscera - Carmen - Après-midi d'un faune - Tchaikovski pas de deux


Mozart : Œuvres pour violon, alto et pianoforte. Trio Kuijken.
Mozart : Œuvres pour violon, alto et pianoforte. Trio Kuijken.


Peter Pan, comédie musicale (Edition Collector). Martin, Ritchard.
Peter Pan, comédie musicale (Edition Collector). Martin, Ritchard.


L'école française du piano, vol. 8 : Marguerite Long.
L'école française du piano, vol. 8 : Marguerite Long.


Vaughan Williams : Symphonies n° 6 et 8. Williams, Brabbins.
Vaughan Williams : Symphonies n° 6 et 8. Williams, Brabbins.


La discothèque idéale de Diapason, vol. 25 / Gounod, Bizet : Les grands opéras.
La discothèque idéale de Diapason, vol. 25 / Gounod, Bizet : Les grands opéras.


César Franck : Les sept dernières paroles du Christ en croix - Trois pièces pour grand orgue. Beckmann, Storck.
César Franck : Les sept dernières paroles du Christ en croix - Trois pièces pour grand orgue. Beckmann, Storck.


Bach : Les grands préludes et fugues. Böhme.
Bach : Les grands préludes et fugues. Böhme.


Vaughan Williams : Symphonies n° 3 et 4. Brabbins.
Vaughan Williams : Symphonies n° 3 et 4. Brabbins.

Order Product

16,80 €
Catalogue Price : 24,01 €
IN STOCK
Ships within 24 hours!
Free Shipping is available for this item
Free Shipping Available!
Click here for more info

ClicMag of the month
ClicMag n°132 - 12/2024
ClicMag n°132 - 12/2024
Label Info
Rondeau
All CDs from this label
Label Website
Tell A Friend


Tell someone you know about this product.