Violoniste et compositeur Francesco Maria Veracini (1690-1768) fut une figure emblématique du violon en Europe au dix-huitième siècle. Doté d'un tempérament caractériel et arrogant qu'il semblait transmettre à l'instrument, il possédait un jeu d'une grand virtuosité que Burney décrit ainsi : « ….his bow movement, his trills, his arpeggios and a sound so strong and clear that he could be distinguished from among the others musiciens of the orchestra ». Il se produisit dans les capitales d'Europe, y laissa un souvenir mitigé, son immense talent ne compensant pas toujours sa versatilité. Sans doute bipolaire comme Schumann il nommait ses deux violons Stainer Pierre et Paul. Outre une production marginale d'opéras et d'oratorios, il composa surtout des recueils de Sonates et quelques Concertos pour son instrument. Ses douze Sonates publiées en 1716 furent composées pour la cour de Dresde. Conçues pour violon et basse continue elles sont ici jouées à la flûte, accompagnée d'une viole de gambe et d'un clavecin. Imprégnées de l'influence de Corelli, avare d'ornementations et d'une structure assez conventionnelle, elles intéressent par leur grande richesse mélodique et leur doucereux cantabile, rehaussé ici par l'emploi de la flûte et l'apport des timbres du clavecin et de la viole. Malgré la sonorité un peu épaisse de la flûte et quelques phrasés traînants, une réalisation soignée. (Jérôme Angouillant) The life of Francesco Maria Veracini (1690-1768) could be summarized as the story of a violinist who was present in the main European cultural centers of the s. XVIII century to show his instrumental mastery and virtuosity. Florence, London, Dresden, Venice ... Everything seems to indicate that he had an eccentric and arrogant character, with enough intensity to make his way of playing something completely genuine. According to Burney, around 1733 there was no concert in London in which he did not participate with a violin solo. Giovanni Maria Casani, one of his teachers, expressed his opinion about him and his father: “Playing the violin together. One, old and full of honors, the other young and wanting to show the ease with which he overcame any slightest obstacle in the score. It was wonderful for everyone to listen to them, because the heart, and not just the bravery, guided and accompanied the fingers and the bow of these virtuosos”. The collection published in 1716 has twelve sonatas for violin or recorder and basso continuo, a "small essay on my musical studies", is dedicated with much gratitude to the Elector Frederick Augustus I of Saxony, who supported Veracini to secure a position as a violinist at the Dresden court, despite the fact that no violinist was needed at the time, a circumstance that produced more than notable tensions with Volumier, the conductor of the Dresden orchestra.
|