FrançaisEnglish
Advanced Search
Top  Catalog  Our Labels  Classical  Tactus  TC680706
MY ACCOUNT
MY WISHLIST
SHOPPING CART
Categories
Labels
Information
Francesco Geminiani : La Forêt enchantée. Elisa Baciocchi Ensemble.
Format : 1 CD
Total Time : 01:12:42

Recording : 05/10/2017
Location : Lucques
Country : Italie
Sound : Live / Stereo

Label : Tactus
Catalog No. : TC680706
EAN : 8007194107593
Price Code : DM017A

Publishing Year : 2022
Release Date : 13/04/2022

Genre : Classical
Francesco Geminiani (1687-1762)
La Forêt enchantée, représentation théâtrale tirée du poème italien "La Jérusalem délivrée"

Elisa Baciocchi Ensemble
Linda Wetherill, flûte
Carlo Alberto Valenti, violon
Maria Angelica Vitali, violon
Tommaso Valenti, alto
Carlo Benvenuti, violoncelle
Gabriele Micheli, clavecin
Piero Nannini, récitant

L’œuvre du compositeur Francesco Saverio Geminiani (1687-1762) se compose essentiellement de musique instrumentale : une dizaine de sonates pour violon et violoncelle, autant de Concerti Grossi, quelques pièces de clavecin et des transcriptions et arrangements d''après Corelli et Mancini. Violoniste virtuose, il fait une carrière de concertiste à Paris, puis à Londres où il jouera une de ses œuvres accompagnés par Haendel au clavier. Il publie en 1751 son Traité sur l'art de jouer du violon, considéré alors comme l'ouvrage le plus important sur le sujet. Cette "Forêt Enchantée" est sa seule incursion dans le domaine du théâtre. C'est une "Pantomime" conçue pour mimes et danseurs inspirée par le Jérusalem délivré du Tasse relatant la lutte entre les chevaliers chrétiens et les musulmans au cours de la première croisade. Composée après 1736, elle fut créée en 1754 au Palais des Tuileries à Paris et reçue un accueil mitigé. Le public peu habitué à ce type d'expression de la part du compositeur, y déplore "une affreuse musique", tout en goûtant les effets de mise en scène. Geminiani révisera d'ailleurs son travail peu après sous une forme concertante. Cette version du Elisa Baciocchi Ensemble, rejoint d'une certaine façon ce remaniement instrumental en se concentrant sur la partie musicale (interprétée ici par un sextet flûte, cordes et clavecin) et rhétorique (Grâce à l'acteur récitant Piero Nannini). Une belle (re)découverte discographique qui aurait pourtant mérité l'ajout du texte pour les non-italianisants. (Jérôme Angouillant)

The musical production of Francesco Saverio Geminiani is totally focused on instrumental music, and includes two collections of violin sonatas, one of cello sonatas, three of concerti grossi, two of Pièces de Clavecin, and a series of transcriptions and revisions of works by other important Italian composers such as Arcangelo Corelli and Francesco Mancini. Geminiani was very active as a treatise writer: he published no less than six works, among which the one that stands out is The art of playing on the violin, published in 1751 and still regarded as the most important violin treatise of that period, together with that of Leopold Mozart from 1756. The treatise became quite famous at once, and was much used by the composer’s contemporaries; several versions of it were published up to 1790, with English and French editions, reaching the New World. The composer’s only digression from his customary work consisted of La Forêt enchantée, a theatrical pantomime meant to be performed by mimes and dancers on expressly-composed music; it had been inspired by Canti xiii and xviii of Gerusalemme liberata, by Torquato Tasso (1544-1595). The version drawn up by Claudio Valenti – who devised the dramatic part together with the actor Piero Nannini – seeks out and re-creates the prosodic relationship between the text and the music that constitutes the core of the composer’s inspiration in his reading of Tasso’s text. For this reason, the work is presented not only in its version for string instruments alone, with the addition of a single flute, but has also been stripped of its orchestral repetitions (all of them), so as to outline an instrumental structure that is transparent, but able to catch and amplify the expressive peculiarities of the score in relation to the text, achieving a novel sort of representative madrigal.

.  Write Review
Customers who bought this product also purchased
Tomaso Albinoni : Les Sonates tardives pour violon. Guglielmo, L'Arte dell'Arco.
Tomaso Albinoni : Les Sonates tardives pour violon. Guglielmo, L'Arte dell'Arco.

Frédéric II Le Grand : Neuf sonates pour flûte et clavecin. Petrucci, Pisa.
Frédéric II Le Grand : Neuf sonates pour flûte et clavecin. Petrucci, Pisa.

Bach : Les Oratorios. Rademann, Bernius.
Bach : Les Oratorios. Rademann, Bernius.


Dvorák : Concerto pour piano - Quintette pour piano n° 2. Richter, Borodin Quartet, Smetacek.
Dvorák : Concerto pour piano - Quintette pour piano n° 2. Richter, Borodin Quartet, Smetacek.

Order Product

12,48 €
Catalogue Price : 17,83 €
IN STOCK
Ships within 24 hours!
Free Shipping is available for this item
Free Shipping Available!
Click here for more info

Label Info
Tactus
All CDs from this label
Label Website
Tell A Friend


Tell someone you know about this product.