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Chostakovitch : Quatuors à cordes, vol. 1. Quartetto Noûs.
Classica from July 2022
Review de Fabienne Bouvet
Page No. 94
Format : 2 CD
Total Time : 02:06:11

Recording : 18-21/04/2021
Location : Bernareggio
Country : Italie
Sound : Studio / Stereo

Label : Brilliant
Catalog No. : BRIL96418
EAN : 5028421964188
Price Code : DM013A

Publishing Year : 2022
Release Date : 13/04/2022

Genre : Classical
Dimitri Chostakovitch (1906-1975)
Quatuor à cordes n° 3 en fa majeur, op. 73
Quatuor à cordes n° 5 en si bémol majeur, op. 92
Quatuor à cordes n° 7 en fa dièse mineur, op. 108
Quatuor à cordes n° 8 en do mineur, op. 110
Quatuor à cordes n° 9 en mi bémol majeur, op. 117

Quartetto Noûs
Tiziano Baviera, violon
Alberto Franchin, violon
Sara Dambruoso, alto
Tommaso Tesini, violoncelle

Voici le premier volume d’une nouvelle intégrale des quatuors de Chostakovitch. Dans un tel cycle, la concurrence est rude et on ne peut qu’admirer le Quatuor Noûs (Tiziano Baviere, Alberto Franchin, aux violons, Sara Dambruoso, à l’alto et Tommaso Tesini, au violoncelle). Cette jeune formation emprunte son nom au mot grec "noûs" qui signifie "esprit", mais aussi "inspiration" et "créativité". Formés à Crémone, en Italie puis auprès de divers membres de quatuors comme les Hagen, Alban Berg et Artemis, les quatre musiciens ont reçu divers prix et débutent une belle carrière en dehors de leur pays d’origine. Leur approche de l’œuvre de Chostakovitch – et ceci dès les premiers opus – est avant tout analytique et d’une précision classique dont ils revendiquent probablement la source auprès de leurs divers mentors. Leur répertoire qui aborde notamment les œuvres contemporaines favorise un certain détachement par rapport aux circonstances historiques et à la biographie du compositeur. En effet, elles eurent une influence prodigieuse sur son écriture. Le présent quatuor cherche avant tout le décryptage de la polyphonie de cette musique, épure par conséquent une partie de la rudesse et de la profondeur incantatoire. Cela est d’autant audible dans le célèbre Quatuor n° 8. Il y manque assurément la dimension physique et les tensions tragiques qui portent l’œuvre. Attendons les prochains volumes de cet ensemble pour avoir une vision plus globale de leur conception. (Jean Dandrésy)

A Brilliant Classics debut for one of today’s most accomplished Italian string quartets, in 20th-century masterpieces which make a compelling introduction to the troubled private world of Shostakovich’s chamber music. Unchanged since its formation more than a decade ago, the Quartetto Noûs has made albums for the Amadeus label and the Italian division of Warner Classics, but this is the ensemble’s first recording to receive international distribution and attention. As frequent return guests to well supported chamber music series at Conway Hall in London, the Società del Quartetto in Milan and the Festival Ticino Musica in Lugano, Quartetto Noûs has won critical praise for its supercharged interpretations. Having studied with the Quartetto di Cremona but also quartet luminaries such as Gunter Pichler and Rainer Schmidt, they combine an Italian warmth of collective sonority with the incisive musical instincts of modern-European schools of quartet playing. Presenting five of Shostakovich’s best-known quartets, this volume presents the first in a projected series of the complete quartets for release on Brilliant Classics. Contemporaneous with the postwar Ninth Symphony which attracted censure for its unsettling humour, the Third Quartet of 1946 remained one of the composer’s own favourite works, and its five-movement form – encompassing two black Scherzos and a brief but intense slow movement – dives deep into dark waters before finding uneasy rest in one of Shostakovich’s most characteristically edgy finales. It was following the death of Stalin in 1953 that several of Shostakovich’s works began to feature his musical monogram, DSCH transliterated into notation, and the Fifth Quartet is one of the first such pieces. The contrapuntal working of the quartet makes it one of the most satisfying in the cycle, while the Seventh presents the composer once more as oddball clown, the Fool to the King Lear of the Eighth Quartet, where the DSCH motif finds a tragic apotheosis. The five-movement form once more serves Shostakovich well in the Ninth but signs of his refined and austere ‘late style’ begin to appear in the solemn simplicity of the slow music and the pithy exhilaration of the finale, which is almost a quartet in itself and the most Bartókian movement of the entire cycle.

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