FrançaisEnglish
Advanced Search
Top  Catalog  Low Price  BRIL96823
MY ACCOUNT
MY WISHLIST
SHOPPING CART
Categories
Labels
Information
Bernardino Bottazzi : Choro et Organo. Del Sordo, Turco.
Format : 2 CD
Total Time : 01:59:36

Recording : 01/08/2022
Location : Vérone
Country : Italie
Sound : Eglise / Stereo

Label : Brilliant Classics
Catalog No. : BRIL96823
EAN : 5028421968230
Price Code : DM013A

Publishing Year : 2023
Release Date : 01/03/2023

Genre : Classical
Bernardino Bottazzi (1560-1614)
In Missis Apostolorum & in festis duplicibus
Kyrie
Gloria
Sanctus
Agnus Dei
In Dominicis diebus
Kyrie
Gloria
Sanctus
Agnus Dei
In Festis Beatae Mariae Virginis
Kyrie
Gloria
Sanctus
Agnus Dei
Ricercar chromatique du 3ème ton
Credo Cardinale
Credo Dominicale
Hymni per totum annum occurentes
Christe Redemptor omnium (ex Patre Patris)
Hostis Herodes impie
Ad coenam agni providi
Iesu nostra redemptio
Veni creator Spiritus
Quicumque Christum quaeritis
O lux beata Trinitas
Pange lingua gloriosi
Ut queant laxis
Aurea luce
Pater superni luminitis
Ave maris Stella
Tibi Christe splendor Patris
Christe Redemptor omnium (conserva tuos)
Exultet caelum laudibus
Deus tuorum militum
Sanctorum meritis
Ist Confessor
Iesu corona Virginium
Huius obentu
Urbs Hierusalem beata
Lucis creator optime
Beatae Mariae Virginis Antiphonae
Alma Redemptoris Mate
Ave Regina caelorum
Regina caeli laetare
Salve Regina

Federico Del Sordo, orgue
Nova Schola Gregoriana
Alberto Turco, direction

Les recommandations du Concile de Trente en matière de musique religieuse (1563) n'ont été suivies qu'avec peu d'empressement par la plupart des compositeurs, notamment en ce qui concerne la réprobation de la polyphonie. Mais certains les ont rigoureusement suivies, voire les ont surpassées. C'est le cas de Bernardino Bottazzi (1560-1614), moine franciscain de l'ordre de la Stricte Observance, ayant exercé à Ferrare, et dont on ne sait pas grand-chose d'autre. Son recueil d'oeuvres liturgiques « Choro et organo », comprenant trois messes, vingt-deux hymnes, et des antiennes à la Vierge Marie, visait à assurer les principales fêtes liturgiques de l'année. C'était le plus abondant et le plus complet du genre, avant « l'Annuale » d'un autre franciscain, Giovanni Battista Fiesolo, paru en 1645. Bien qu’édité à Venise en 1614, le recueil de Bottazzi semble plus tourné vers le XVIème siècle que vers le XVIIème. Chaque verset est énoncé en plain-chant, et l'orgue improvise en contrepoint sur la mélodie du cantus firmus, dans le ton même qui sera repris par les assistants à l'office. En effet, Bottazzi explique, dans sa dédicace au « noble lecteur », qu'il a « résolu de faire imprimer cette partie de cantus firmus pour dissuader l'organiste de jouer le verset en question sur un ton tel qu'il empêcherait le choeur de bien chanter sa propre partie mélodique ». Les seuls airs autorisés étaient ceux inspirés de mélodies liturgiques connues, afin que les fidèles les reconnaissent. Nulle fantaisie à attendre donc dans cet album, à l'exception de la liberté que prend Bottazzi d'accompagner les Credo à l’orgue, malgré l'interdiction expresse du pape Clément VIII, qui craignait que l'accompagnement instrumental, s'adressant aux sens et non à l'âme, ne détourne du texte canonique l'attention des auditeurs. Frederico del Sordo fait sonner le très bel orgue de Saint-Bernard de Sienne, Alberto Turco dirige la Nova Schola Gregoriana. Un document utile pour l'histoire de la musique sacrée. (Marc Galand)

Choro et Organo by Bernardino Bottazzi (1560–1614) may be considered the most extensive and best-known collection of Italian organ works from the early 17th century. In the beautiful edition printed by Giacomo Vincenti, the musical notation used relates to a tradition that is more Renaissance than early baroque: namely, Italian tablature for organ (in this case, with an eight-line stave for the left hand and one of five lines for the right). There are 22 hymns in Choro et Organo. For some of these, Bottazzi’s organ verset is identical, for example Christe Redemptor omnium, whose melody is the same as that sung for the feast of All Saints although with a slightly different text. We know for certain that vocal forces and organ followed a pattern of alternation which, in Bottazzi’s case, seems fully in line with the practices as evidenced by analogous works from the same period: 5 versets for the Kyrie, 9 for the Gloria, 2 for the Sanctus and just 1 for the Agnus Dei, given that – according to Adriano Banchieri (1608) – the last of the three Agnus Dei would be replaced by an organ composition, generally a canzona. It is possible that a collection of canzonas, as well as a number of Magnificats and ricercars, might have formed the basis of a hypothetical second book of Choro et Organo, given that the title on the frontispiece incorporates the standard term of ‘Libro Primo’. Regrettably, we have no information, either on such a follow-up publication, nor indeed about Bottazzi’s own life, other than his self-description as coming from Ferrara (which may only have been a city he resided in or where he took his religious vows rather than where he was actually born). Before each of the organ versets, the beautiful edition of Choro et Organo always presents the melody in cantus firmus, written on a five-line stave. In his introductory text (‘To the gentle reader’), Bottazzi states that he ‘was resolved to have this part of the cantus firmus printed’ so as to circumvent the organist from playing the verset in question at such a pitch as to impede the choir from singing their own melodic part well (‘[…] if the cantus firmus is at one pitch, & the Organist plays it at another, it is impossible for the Chorister to find the correct note’). This unusual feature has allowed the cantus firmus part to be reconstructed with historical accuracy and for it to be sung according to the performance style that emerges from the vast instructional literature on cantus firmus that was produced in Italy during the 17th century.

.  Write Review
Customers who bought this product also purchased
Johann Georg Pisendel : Concerti grossi, sonates et sinfonias. Concerto Köln, Hirasaki.
Johann Georg Pisendel : Concerti grossi, sonates et sinfonias. Concerto Köln, Hirasaki.

Georg Gebel II : Cantates de Noël, vol. 1. Winter, Schwarz, Post, Vieweg, Rémy.
Georg Gebel II : Cantates de Noël, vol. 1. Winter, Schwarz, Post, Vieweg, Rémy.

Agostino Tinazzoli : Intégrale de l'œuvre pour clavier. Pierini.
Agostino Tinazzoli : Intégrale de l'œuvre pour clavier. Pierini.


Pietro Nardini : Intégrale de l'œuvre pour 2 violons. Ruhadze, Ensemble Violini Capricciosi.
Pietro Nardini : Intégrale de l'œuvre pour 2 violons. Ruhadze, Ensemble Violini Capricciosi.


Sylvano Bussotti : Intégrale de la musique pour guitare. Mesirca, Scarlini.
Sylvano Bussotti : Intégrale de la musique pour guitare. Mesirca, Scarlini.


Dvorák : Intégrale des quatuors à cordes. Quatuor Stamitz.
Dvorák : Intégrale des quatuors à cordes. Quatuor Stamitz.


Telemann : Gott Zebaoth in deinem Namen. Cantates, vol. 2. Winter, Norin, Kobow, Abele, Max.
Telemann : Gott Zebaoth in deinem Namen. Cantates, vol. 2. Winter, Norin, Kobow, Abele, Max.


Giovanni Battista Vitali : Artificii Musicali, op. 13. Coen.
Giovanni Battista Vitali : Artificii Musicali, op. 13. Coen.


Boulevard des Femmes. Musique pour soprano et guitare de compositrices. Bayon, Pineda.
Boulevard des Femmes. Musique pour soprano et guitare de compositrices. Bayon, Pineda.


Gottfried Heinrich Stölzel : Cantates de la Pentecôte. Mields, Wölfel, Kobow, Immler, Rémy.
Gottfried Heinrich Stölzel : Cantates de la Pentecôte. Mields, Wölfel, Kobow, Immler, Rémy.


Haendel : Cinq grandes suites pour clavecin. Koopman.
Haendel : Cinq grandes suites pour clavecin. Koopman.


Baroque Bohemia & Beyond, vol. 3. Spurny.
Baroque Bohemia & Beyond, vol. 3. Spurny.


Portrait of Sardinia. Musique contemporaine pour guitare. Porqueddu.
Portrait of Sardinia. Musique contemporaine pour guitare. Porqueddu.


Girolamo Frescobaldi : Manuscrits pour orgue et clavecin. Pièce.
Girolamo Frescobaldi : Manuscrits pour orgue et clavecin. Pièce.


Arvo Pärt : Lamentate. Piquero, Albiach.
Arvo Pärt : Lamentate. Piquero, Albiach.


Offenbach : Intégrale des duos pour 2 violoncelles. Sollima, Noferini.
Offenbach : Intégrale des duos pour 2 violoncelles. Sollima, Noferini.


Nikolai Medtner : Intégrale des mélodies, vol. 4. Levental, Peters.
Nikolai Medtner : Intégrale des mélodies, vol. 4. Levental, Peters.


Telemann : Solos et Sonates en Trio pour flûte à bec
Telemann : Solos et Sonates en Trio pour flûte à bec

Order Product

9,60 €
Catalogue Price : 13,72 €
UNAVAILABLE
Currently out of stock

ClicMag of the month
ClicMag n°125 - 04/2024
ClicMag n°125 - 04/2024
Label Info
Brilliant Classics
All CDs from this label
Label Website
Tell A Friend


Tell someone you know about this product.