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Giuseppe Tartini : Concertos pour violon - Sonates. Marzadori, Belli.
Format : 1 CD
Total Time : 00:48:03

Recording : 13-14/011/2017
Location : Trieste
Country : Italie
Sound : Stereo

Label : Brilliant Classics
Catalog No. : BRIL95769
EAN : 5028421957692
Price Code : DM009A

Publishing Year : 2020
Release Date : 05/02/2020

Genre : Classical
Giuseppe Tartini (1692-1770)
Sonate a Quattro en ré majeur
Sonate a Quattro n° 3 en ré majeur
Concerto pour violon et cordes en la mineur, It. 941GT a.06
Concerto pour violon et cordes en si bémol majeur, GT Bb.13

Laura Marzadori, violon
Nuova Orchestra da Camera Ferrucio Busoni
Gabriel Ferrari, violon
Antonella Defrenza, violon
Guglielmo De Stasio, violon
Francesco Lovato, violon
Giuseppe Benedetto Cimento, violon
Martina Lazzarini, violon
Furio Belli, violon
Leopoldo Pesce, violon
Snezana Acimovic, violon
Dragana Gajic, violon
David Briatore, alto
Federico Furlanetto, alto
Francesco Ferrarini, violoncelle
Marianna Sinagra, violoncelle
Mitsugu Harada, contrebasse
Massimo Belli, direction

Le principal intérêt de ce disque réside dans la résurrection de deux concertos de Tartini désormais répertoriés comme GTa.06 et GTBb.13. Le plaisir de la découverte est cependant un peu atténué par l’interprétation, qui m’a parue bien surannée. Laura Marzadori est certes une très bonne violoniste d’orchestre (co-premier violon de celui de la Scala, quand même), mais je lui trouve peu de personnalité dans cette musique : c’est un peu comme si planait l’ombre de ses maîtres, tenants du grand classissisme (Fornaciari des « Solisiti Veneti », Accardo, Zakhar Bron…). L’orchestre est au diapason, sérieux mais terriblement traditionnel. Or cette musique fourmille de formules qui je pense ne peuvent se comprendre que dans une articulation et une rhétorique baroque (le concerto en Si bémol !). Faute de quoi elle distille une impression d’ennui qu’elle ne mérite pas. Il en va un peu de même avec les sonates à quatre (dévolues ici à l’orchestre) qui me rappellent un peu les entrées de concerts des années 70, où ce genre de musique était utilisé pour se « chauffer les doigts ». En 2013, Margherita Canale Degrassi, la musicologue triestine auteure de la notice et d’un nouveau catalogue de l’œuvre du compositeur, se demandait en introduction d’un numéro spécial de « Ad Parnassum » pourquoi la musique de Tartini n’avait pas eu la même postérité que celle de Vivaldi… une partie de la réponse est peut-être ici. (Olivier Eterradossi)

First recordings of concertos by a legendary virtuoso of the Italian Baroque. Concert master at the Teatro alla Scala since 2014, Laura Marzadori studied with Salvatore Accardo and Giuliano Carmignola, as well as playing in the Orchestra Mozart under Claudio Abbado. She has given chamber-music concerts with internationally renowned soloists such as Antonio Meneses, Andrea Lucchesini and Bruno Giuranna, and worked as a concert master for some of the world’s great conductors, including Daniel Barenboim, Riccardo Chailly and Antonio Pappano. She gave the world premiere performances of Respighi’s Violin Concerto in 2011, followed by a warmly received recording of the piece. She has also recorded the beautiful but little-known concerto by Ermanno Wolf- Ferrari. Now she makes her debut on Brilliant Classics with an album of music from the Baroque era, focused on the devilish virtuosity of Giuseppe Tartini (1692-1770). Her selection ventures beyond the ubiquitous ‘Devil’s Trill’ Sonata, however, to include pairs of concertos and chamber sonatas in which she is joined by the young musicians of a dynamic Italian chamber orchestra, playing on modern instruments, who have Tartini’s idiom at their fingertips. The two concertos are significant rarities, and have been specially prepared from unpublished manuscripts for this recording by its conductor, Massimo Belli; they are missing from even the compendious, 29CD box of Tartini’s ‘complete’ concertos on Dynamic; this album thus makes a significant contribution to the library of Italian Baroque violin concertos, especially since the pieces concerned are so attractive, featuring solo parts that freely converse with individual voices within the orchestra. Laura Marzadori pairs these delightful discoveries with two D major sonatas written not for the standard trio-sonata disposition of violin, bass and harpsichord, but rather an instrumentation that anticipates the string quartet. Their writing is full of bold harmonic moves as well as typically brilliant figuration for the violin, most elegantly dispatched here by Marzadori on her Guadagnini violin.

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