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Max Reger : Intégrale des cantates chorales. Schönheit, Elster, Meyer.
Diapason from June 2016
Review de Jean-Luc Macia
Page No. 107
Format : 1 CD
Total Time : 01:10:49

Recording : 16-19/04/2015
Location : Leipzig
Country : Allemagne
Sound : Eglise / Stereo

Label : CPO
Catalog No. : CPO777984
EAN : 0761203798421
Price Code : DM014A

Publishing Year : 2016
Release Date : 30/03/2016

Genre : Classical
Max Reger (1873-1916)
Auferstanden, auferstanden
O Haupt voll Blut und Wunden
Vom Himmel hoch, da komm ich her
O wie selig seid ihr doch, ihr Frommen
Meinen Jesum lass ich nicht

Dorothea Wagner, soprano
Marie Henriette Reinhold, alto
Florian Sievers, ténor
Michael Schönheit, orgue
Rainer Hucke, contrebasse
Gundel Jannemann-Fischer, hautbois
Quatuor Reinhold
Dietrich Reinhold, violon
Tobias Haupt, violon
Norbert Tunze, alto
Christoph Vietz, violoncelle
Choeur du Gewandhaus
Gregor Meyer, direction
Choeur d'enfants du Gewandhaus
Frank-Steffen Elster, direction

Dès son enfance, le musicien allemand Max Reger eut une éducation catholique (et protestante). Ses quelques œuvres religieuses et surtout son corpus pour orgue puisent à cette source. Ces cinq cantates composées par Reger à la fin de sa vie, ont été largement inspiré par les notes du professeur Friedrich Spitta, son professeur de théologie. Le compositeur reprend à son compte des textes de différentes sources (Hymnes et stances tirées de périodiques protestants) toujours sur les conseils de Spitta. En plus de l'orgue, inévitable ; Reger ajoute au chœur et aux trois solistes, un soutien instrumental varié : une contrebasse, un hautbois et quatre cordes. A la manière de ses œuvres pour orgue, Reger part de la mélodie du choral (luthérien) pour l'étirer dans d'infinies variations (certes moins alambiquées que dans les fantaisies pour orgue). Il bâtit une complexe architecture polyphonique servie par un chœur compartimenté en pupitres (dont un chœur d'enfants) ; et ponctuée (car il s'agit bien de cantates) par des passages récitatifs et l'intervention de solistes et du chœur qui reprennent la mélodie à volonté. La présence du hautbois (O Haupt voll Blut und Wunden) et des cordes (Von Himmel hoch, da komm ich her) aux côtés de la voix évoquent évidemment les airs accompagnés des cantates de Bach, influence ici pleinement assumée. Par contre, nous avons ici un seul soliste (soprano, alto ou ténor) par cantate. Interprétation plutôt intimiste et touchante du chœur du Gewandhaus de Leipzig. Musique à fonction liturgique, d'apparence simple (vocalement facile) mais qui cache bien son jeu (la subtilité de l'accompagnement instrumental). (Jérôme Angouillant)

Our first release commemorating the hundredth anniversary of Max Reger’s death features the recording premiere of his complete (five) chorale cantatas. Reger became acquainted with Protestant sacred music early in his life. Although he was a Catholic, Protestant church music quite literally was just around the corner in his native Weiden, where St. Michael’s Parish Church was used by both confessions. Even though his closer family members viewed it with great concern, his occupation with chorales became a lifelong struggle and their use a significant stylistic means even in his secular music. His activity in this field was his independent and most extensive contribution to a core genre of Protestant church music, and his chorales were also the only outstanding contribution to this genre in the oeuvre of one of the greats of his times. Beginning in 1900 Max Reger established contact with Friedrich Spitta (1852-1924), along with Julius Smend (1857-1930), the editor of the Monatschrift für Gottesdienst und kirchliche Kunst, and submitted many compositions for publication in this monthly. In the Monatschrift Spitta, a professor of theology at the Emperor William University in Strasbourg, had repeatedly promoted the idea of the composition of a »dramatized« version of Luther’s chorale Vom Himmel hoch that would assign the strophes to the various persons of the drama while also incorporating a modest string ensemble. In April 1903 he finally turned to Reger, in this connection possibly sending him the Evangelisches Gesangbuch für Elsaß-Lothringen, the new edition of a Lutheran hymnbook published in 1902, and recommended to the composer an assignment of the strophes to soprano, alto, children’s choir, and congregation. (The hymnbook is extant in the Max Reger Archive in Meiningen.) Since Heinrich von Herzogenberg at the very latest such »slenderized« chorale cantatas had not been at all unusual. Moreover, since 1900 the trend toward simplicity in church music including the participation of the congregation and in some cases with modest instrumental forces complementing the organ, had established itself in various regions not only for reasons of practical performance but also for aesthetic reasons as a contrast to the symphonic oratorio.

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