FrançaisEnglish
Advanced Search
Top  Catalog  Low Price  BRIL95607
MY ACCOUNT
MY WISHLIST
SHOPPING CART
Categories
Labels
Information
Jan Ladislav Dussek : Les sonates pour piano, vol. 3. Lubimov.
5 de Diapason
Diapason from February 2019
Review de Alain Lompech
Page No. 88
Format : 1 CD
Total Time : 01:02:37

Recording : 13-15/05/2017
Location : Ruiselede
Country : Belgique
Sound : Stereo

Label : Brilliant
Catalog No. : BRIL95607
EAN : 5028421956077
Price Code : DM009A

Publishing Year : 2018
Release Date : 04/07/2018

Genre : Classical
Jan Ladislav Dussek (1760-1812)
Sonate pour piano en mi bémol majeur, op. 44, Craw 178 "The Farewell"
Sonate pour piano en fa mineur, op. 77, Craw 259 "L'Invocation"

Alexei Lubimov, pianoforte

Kuijken s’était arrêté en 1799, Lubimov nous amène jusqu’à la mort de Dussek avec deux morceaux de choix : « the Farewell » et « l’Invocation ». Lors d’un séminaire d’IReMUS à l’abbaye de Royaumont en 2016 (auquel participait Lubimov, justement), le style du compositeur avait été qualifié de « pianisme d’avant-garde » : en voici une belle démonstration. Dans l’op. 44, ce n’est pas seulement à son ami Clementi que Dussek dit adieu… il semble aussi prendre congé des multiples influences musicales qui façonnèrent son style au cours de ses pérégrinations européennes. Le programme le sous-entend, enchaînant à l’extraordinaire conclusion du rondeau la dernière œuvre d’un musicien de 52 ans à l’inspiration tournée vers l’avenir. Si « l’Invocation » est destinée aux dieux de la musique, alors c’est à leurs avatars futurs : Chopin et Schumann à peine nés, ou Brahms engendré 20 ans plus tard ! Mais est-ce si sûr ? Ne faudrait-il pas plutôt chercher la raison du titre et des nombreux changements d’affect du côté de la dédicataire (« Betsy » Ouvrard serait-elle Elizabeth, première fille alors âgée de 16 ans d’un immensément riche et sulfureux fournisseur-banquier du Directoire et de l’Empire, et musicienne à ses heures) ? A l’irrésistible flux fluide et bondissant de Firkusny sur instrument moderne, Lubimov oppose un style musclé plus sensible au détail qu’à la forme d’ensemble : deux visions à connaître qui montrent à quel point Dussek a autrefois été injustement sous-estimé. Cette intégrale continue d’être passionnante, vivement le volume 4 ! (Olivier Eterradossi)

One of the great Russian pianists of our time in a new studio recording of sparkling sonatas by a contemporary of Beethoven. Alexei Lubimov has long been renowned for his beautifully weighted and persuasive performances of new music, especially from his native Russia, by post-Soviet composers such as Sofia Gubaidulina, Alfred Schnittke and Valentin Silvestrov. He is a restless seeker after beauty in music wherever it may be found, equally at home in music as diverse as Chopin, Debussy, Pärt and Cage. His interest in historically relevant instruments for historical repertoire stretches back decades to a time, especially in the Soviet Union, when such an interest was unusual and even eccentric to some, but Lubimov has always been a pianist of profound integrity who goes his own way without regard to passing fashions. It is in this capacity, as a fortepianist, that Lubimov has made a distinguished contribution to the ongoing Brilliant Classics series dedicated to the complete sonatas of Jan Ladislav Dussek. As he writes in a characteristically illiuminating booklet essay, the two sonatas Op.44 and Op.77 belong to the mature and most original of Dussek’s works. Composed in 1799, Op.44 is a truly fin-de-siècle work, not coincidentally subtitled ‘Farewell’, with bold modulations that cast their gaze forward into a vision of the Romantic age as much as the rhetorical structures belong to the Classical era of Haydn and Mozart. The emotional candour, the romantic impulse and the depressive melancholy in Dussek’s presentiment of his coming death make the Op.77 Sonata (L’Invocation’) an even more entrancing anticipation of the world of Chopin. For a fusion of Baroque gestures, Classical sonata forms, novelty and expression of the melodic contours, the richness of the piano writing and the boldness in the use of all possible resources of the instrument, there’s no-one quite like Dussek, and Alexei Lubimov is a peerless exponent of his expressive world.

.  Write Review
Customers who bought this product also purchased
Leonard Bernstein dirige Schumann, Beethoven, Mendelssohn, Dvorák, Tchaikovski, Ravel et Gershwin.
Leonard Bernstein dirige Schumann, Beethoven, Mendelssohn, Dvorák, Tchaikovski, Ravel et Gershwin.

Fistoulari A. / Poulenc : Les Biches, Aubade. Debussy : Fantaisie.
Fistoulari A. / Poulenc : Les Biches, Aubade. Debussy : Fantaisie.

Alla turca. Romberg : Symphonie n° 4. Mozart : Concerto pour violon n° 5. Schröder, Griffiths.
Alla turca. Romberg : Symphonie n° 4. Mozart : Concerto pour violon n° 5. Schröder, Griffiths.


Concerto Zapico, vol. 2. Musique de danse baroque espagnole. Forma Antiqua.
Concerto Zapico, vol. 2. Musique de danse baroque espagnole. Forma Antiqua.


Einaudi : Musique pour piano. Van Veen.
Einaudi : Musique pour piano. Van Veen.


Cantates baroques napolitaines. Dorigo, Ledda, Catania, Morelli.
Cantates baroques napolitaines. Dorigo, Ledda, Catania, Morelli.


Fauré : Musique de chambre, mélodies et ballade pour piano et orchestre. Maurane, Long, Francescatti, Casadesus, Fournier, Johannesen.
Fauré : Musique de chambre, mélodies et ballade pour piano et orchestre. Maurane, Long, Francescatti, Casadesus, Fournier, Johannesen.


Garland : Waves Breaking on Rocks.
Garland : Waves Breaking on Rocks.


Ottmar Schoeck : Vom Fischer un syner Fru, op. 43. Harnisch, Dürmüller, Shanahan, Winterthur, Venzago.
Ottmar Schoeck : Vom Fischer un syner Fru, op. 43. Harnisch, Dürmüller, Shanahan, Winterthur, Venzago.


Musique sacrée au 17ème siècle à Wroclaw. MacLeod.
Musique sacrée au 17ème siècle à Wroclaw. MacLeod.


Pour Connaisseurs et Amateurs. La musique pour clavier à 4 mains du 18e au 19e siècle. Lazzaroni, Nicora.
Pour Connaisseurs et Amateurs. La musique pour clavier à 4 mains du 18e au 19e siècle. Lazzaroni, Nicora.


Korngold : Sérénade symphonique, op. 39 - Sextuor, op. 10. Rohde.
Korngold : Sérénade symphonique, op. 39 - Sextuor, op. 10. Rohde.


Haydn J.M : Intégrale des quintettes à cordes. Quintette Haydn Salzbourg.
Haydn J.M : Intégrale des quintettes à cordes. Quintette Haydn Salzbourg.


Carl Reinecke : Intégrale des quatuors à cordes. Quatuor Reinhold.
Carl Reinecke : Intégrale des quatuors à cordes. Quatuor Reinhold.


Wagner : Tristan & Isolde (version semi-staged). Hofmann, Behrens, Minton, Weikl, Sotin, Steinbach, Bernstein.
Wagner : Tristan & Isolde (version semi-staged). Hofmann, Behrens, Minton, Weikl, Sotin, Steinbach, Bernstein.


The Fitzwilliam Virginal Book, vol. 6 : Bull, Inglott, Warrock, Gibbons, Tisdall. Belder.
The Fitzwilliam Virginal Book, vol. 6 : Bull, Inglott, Warrock, Gibbons, Tisdall. Belder.


Frühling, Zemlinsky : Trios pour clarinette. Bandieri, J. Marosi, M-J. Marosi.
Frühling, Zemlinsky : Trios pour clarinette. Bandieri, J. Marosi, M-J. Marosi.


Dussek : Les sonates pour piano, vol. 8. Dütschler.
Dussek : Les sonates pour piano, vol. 8. Dütschler.

Order Product

6,72 €
Catalogue Price : 9,60 €
IN STOCK
Ships within 24 hours!
Free Shipping is available for this item
Free Shipping Available!
Click here for more info

ClicMag of the month
ClicMag n°96 - 09/2021
ClicMag n°96 - 09/2021
Label Info
Brilliant
All CDs from this label
Label Website
Tell A Friend


Tell someone you know about this product.