Nous disposons déjà, entre autres, des enregistrements de Valery Kamishov (Olympia), Mikhail Senovalov (Carlton Classics) et Vladimir Stoupel (Avi-Music), ou Evgeny Soifertis (Meridian), Ton Nu Nguyet Minh (Cappricio) pour nous familiariser avec l’œuvre pour piano de Mikhail Glinka (1804-1857), ainsi que des intégrales achevées de Victor Ryabchikov (Bis) ou en cours d’Inga Fiolia (Grand Piano) pour en approfondir l’appréciation. L’intérêt du jeune pianofortiste Viacheslav Shelepov (Barnaul, 1991), disciple entre autres d’Alexei Lubimov, est de présenter sur cet enregistrement des œuvres très variées de Glinka et relativement peu connues, interprétées sur un superbe piano Erard de 1846 (n° 19321 de la collection de Frits Janmaat, restauré en 2015). La crainte légitime suscitée par ce genre d’enregistrement est d’offrir à l’oreille des sons et des couleurs anémiés, une fidélité philologique qui égalise plus ou moins les registres affectifs et fait entendre la musique derrière le voile d’innombrables atténuations. Rien de tout cela ici dans le jeu d’un interprète qui affirme intelligemment dans ces pièces toute la gamme de son investissement personnel : tour à tour élégiaque (Prayer, 1847), enjoué (Valse, 1838), lyrique (Variations on the Song « the Nightingale » by A. Alabyev, 1833), folklorisant (Mazurka, 1835, Variations on the Russian Song « Among the Gentle Valleys », 1826), charmeur (Nocturne, 1828), virtuose (Variations on a theme from the Opera « I Capuletti ed Montecchi » by V. Bellini, 1832). C’est cet investissement personnel qui convainc de l’intérêt de cette production pianistique de Glinka, compositeur dont la place demeure si indistinctement fragile entre le modèle germanique et les trémulations initiales d’une musique dite « russe » …. Avec ce très bel enregistrement, plein de couleurs et de vie, de joies mais aussi de sang et de larmes, Viachelsav Shelepov se montre non seulement comme un brillant interprète mais aussi comme le radieux avocat d’un compositeur qui mérite plus que sa place dans les dictionnaires. Un compositeur d’abord célèbre pour ses opéras mais dont l’œuvre de musique de chambre, illustrée jadis par rien moins que Mikhail Pletnev (Olympia OCD 529), avait déjà souligné les réels mérites. (Jacques-Philippe Saint-Gerand) Variations and salon miniatures by the father of the classical tradition in Russia. Mikhail Glinka's piano works lie in the shadow of his operas, romances and orchestral music but they share the distinctive voice, the brilliance and Franco-Russian accent of foundational pieces in the Russian classical tradition such as Ruslan and Ludmila. The works recorded here date from the 1820s to the 1840s, when there was no regular concert life or musical education in Russia and when the salon and the opera still formed the centres of musical life. Glinka models his keyboard writing accordingly on the forms immortalised by Chopin such as the waltz, nocturne and mazurka, and the variations on songs, popular Italian opera melodies. Viacheslav Shelepov opens this beautifully curated album with a delicious set of variations on Alyabyev’s song The Nightingale, cast in a nostalgic E minor. The tiny, three-minute variations on Amid the Plain Valley (a Russian song) are entirely within the salon format, and the Variations on a Scottish Song have a Mendelssohnian delicacy of texture, but the closing variations on a theme from Bellini’s I Capuleti e I Montecchi are evidently conceived with the concert stage in mind, and with the fingers of a virtuoso to embrace their exuberant writing. Viacheslav Shelepov intersperses these variations with one-off demonstrations of Glinka’s mastery in whatever form he chose to address himself. The G major Barcarolle from 1847 deserves to take its place alongside much more familiar examples by Chopin and Mendelssohn for its memorable distillation of poetry and the tug of the gondolier’s oars in its rhythm. A D major Fugue works up a relatively sober theme to a satisfying climax out of proportion to its three-minute duration. Also from 1847, the Prayer is much more dramatic and eventful than its title would suggest, especially in this dynamically shaded account by Viacheslav Shelepov. Born in 1991, Shelepov studied at the Moscow Tchaikovsky Conservatoire and the Hochschule für Musik in Hannover, while winning prizes at several renowned piano competitions across Europe. He brings to these performances a keen awareness of period practice in the lightness of his touch, while also playing with the rhythmic freedom which Romantic composers such as Glinka, Chopin and Schumann wove into the fabric of their piano music.
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