C'est la devise, énigmatique selon le goût du temps, que s'était choisie Marguerite d'Autriche (1480-1530). Peut-être pour signifier que, malgré sa vie personnelle malheureuse, et un destin sur lequel elle regrettait de n'avoir que peu de prise, elle assumait avec constance, fermeté et clairvoyance, les hautes fonctions politiques où elle fut appelée ? Déléguée par les Habsbourg à la difficile fonction de « gouvernante » des remuants Pays-Bas, son immense richesse comme sa grande culture lui ont permis de faire de sa capitale, Malines, une des cours les plus brillantes d'Europe, et l'une des plus avant-gardistes en dehors de l'Italie. Elle y reçut les plus grands esprits de son temps. Elle exerça son mécénat dans les arts, les lettres, la musique. Elle jouait elle-même de l'orgue, du clavecin, de l'épinette. Et c'est dans son abondante bibliothèque qu'on a retrouvé le recueil de chansons évoqué dans cet album. Entre beaucoup d'anonymes, dont certains peut-être de la main de « Marguerite la Grande » elle-même, on trouve des airs des plus grands musiciens de l'époque, Josquin, Jean Richafort, Loyset Compère, Pierre de la Rue...De ce recueil de grande qualité, les arrangements de Maria Martinez Ayerza, exécutés par le quintette féminin d'instruments à vent Seldom Sene et le contre-ténor Daniel Elgersma ont fait un album attachant, homogène, de belle facture, dont l'apparente monotonie se prête à une écoute méditative...Sur l'inconstance de la Fortune ? (Marc Galand) The Amsterdam-based recorder quintet has done it again: an original concept, featuring several first recordings, and superb performances which confirm them among the top-tier of today’s early-music chamber ensembles. The present album arises from a concert devised in 2018 for a festival in Bruges celebrating notable female figures from history. Seldom Sene chose to focus on Margaret of Austria (1480–1530), who was governor of the Habsburg Netherlands for almost 20 years. Margaret had grown up with the benefits of a first-class education afforded to very few of her female peers: she was adept in all the humanities, and her library of books was reckoned one of the most extensive and learned at the time, a fit place to welcome distinguished guests such as Albrecht Dürer. From around 1515, one of the volumes in Margaret’s library was her newly commissioned personal songbook: a collection of 55 chansons and motets, richly decorated with high-quality miniatures and initials. Many of the song texts speak of loss, sorrow and loneliness, perhaps reflecting her status at the time as a noble widow, following the death of her second husband, Philibert II of Savoy, in 1504. Margaret herself seems to have written several of them, and may also have been involved in their musical setting. Marian devotion is another theme of the songbook reflected in this selection made and transcribed and recorded by Seldom Sene. Sacred hymns are balanced out by secular laments, but also lighter and more cheerful numbers such as ‘Brunette m’amiette‘ and ‘La jonne dame’. Many of the composers are now lost to us and effectively anonymous, but the names that survive are worthy of Margaret’s elevated status, including Josquin and Pierre de la Rue.
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