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Poulenc : Mélodies, 1939-1961. Coladonato, Proietti.
Classica from October 2019
Review by Jacques Bonnaure
Page No. 100
Format : 1 CD
Total Time : 01:17:37

Recording : 30-31/08-01/09/2018
Location : Trevi
Country : Italie
Sound : Stereo

Label : Brilliant Classics
Catalog No. : BRIL95814
EAN : 5028421958149
Price Code : DM009A

Publishing Year : 2019
Release Date : 03/07/2019

Genre : Classical
Francis Poulenc (1899-1963)
Calligrammes, FP 140 (Guillaume Apollinaire)
L'Espionne
Mutation
Vers le Sud
Il pleut
La Grâce exilée
Aussi bien que les cigales
Voyage
Deux Poèmes de Louis Aragon, FP 122
C
Fêtes galantes
Le Travail du peintre, Fp 161 (Paul Eluard)
Pablo Picasso
Marc Chagall
Georges Braque
Juan Gris
Paul Klee
Joan Miro
Jacques Villon
Dernier Poème, FP 163 ( Robert Desnos)
Le Fraîcheur et le feu, FP 147 (Paul Eluard)
Rayon des yeux
Le Matin les branches attisent
Tout disparut
Dans les ténèbres du jardin
Unis la frîcheur et le feu
Homme au sourire tendre
La Grande rivière qui va
Trois Chansons de Federico Garcia Lorca, FP 136
L'Enfant muet
Adeline à la promenade
Chanson de l'oranger sec
La Courte paille, FP 178 (Maurice Carême)
Le Sommeil
Quelle aventure !
La Reine de coeur
Ba, be, bi, bo, bu
Les Anges musiciens
Le Carafon
Lune d'avril
Les chemins de l'amour, FP 106 (Jean Anouilh)
Fiançailles pour rire, FP 101 (Louise de Vilmorin)
La Dame d'André
Dans l'herbe
Il vole
Mon cadavre est doux comme un gant
Violon
Fleurs
La dame de Monte Carlo, FP 180 (Jean Cocteau)

Valentina Coladonato, soprano
Claudio Proietti, piano-forte

Pour Poulenc, mettre un poème en musique était « un acte d’amour, pas un mariage de raison ». En dépit de leur apparente facilité, ces mélodies sont le résultat d’un lent processus créateur. Le musicien fréquentait la librairie d’Adrienne Monnier, il y entendit Apollinaire déclamer ses poèmes. On l’aura compris, l’émotion dans ces œuvres procède aussi de la musicalité des mots, au sens où l’entendait Mallarmé : « on fait de la poésie non avec des idées mais avec des mots ». Poulenc était d’ailleurs plus fier de ses accompagnements que de ses pièces pour piano seul. La soprano italienne Valentina Coladonato a la richesse de timbre et la maîtrise des dynamiques propres à exalter tous les raffinements de ces mélodies, la délicatesse des "Calligrammes" (Apollinaire) comme la folie des "Fêtes Galantes" (Aragon), les élans passionnés de "La Fraîcheur et le Feu" (Eluard) comme la naïveté de la "Courte Paille" (Carême). On pourra reprocher à la chanteuse des aigus un peu rêches, et une diction approximative. La prise de son cotonneuse n’arrange rien. Le meilleur pour la fin : la justesse de ton des "Fiançailles pour rire" et une sobre et poignante "Dame de Monte Carlo". (Olivier Gutierrez)

Poulenc once declared that ‘the musical transposition of a poem must be an act of love, not a marriage of convenience.’ By the age of four he was already able to recite Mallarmé’s Apparition by heart, and while still very young he made his first efforts at setting verses to music. He loved listening to poets read their own work, and he was a voracious reader, who saw his purpose as a composer to embellish to enrich but never to obscure the words or their meaning. Poulenc loved singers and good singing as much as poetry. All these cycles were written with particular artists in mind; several of them for his life partner, the baritone Pierre Bernac, but he also worked very closely with Clare Croiza and Denise Duval, among others. Thus his vocal lines reflect their individual personalities while being couched in his own, very singable, jazz-inflected idiom. Valentina Coladonato has chosen a path less travelled through Poulenc’s song oeuvre, avoiding the Chansons villageoises and Air chantés. Yet in La Fraîcheur et le feu, setting Poulenc’s contemporary Paul Eluard, we find an intensity and urgency of expression to rival his masterpiece, the Dialogues of the Carmelites. Motifs from the opera recur in another Eluard cycle, Le travail du peintre, which addresses seven modern painters in turn from Picasso to Villon. A bittersweet air lingers over the Dernier poème by Desnos, Aragon’s C and the monologue La dame de Monte Carlo; but his extrovert, amusing music-hall side comes to the fore in Les chemins de l’amour, based on Jean Anouilh’s Léocadia and dedicated to Yvonne Printemps, who was a singer of light music. Even within the same cycle there are contrasting moments that eloquently illustrate Poulenc’s own artistic credo: ‘My music is my portrait’. A specialist in early and new music, the soprano Valentina Coladonato has worked with conductors including Riccardo Muti and Claudio Abbado. She and Claudio Proietti have also recorded the Shakespeare Sonnets of Mario Castelnuovo-Tedesco for Brilliant Classics (BC95548).

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