FrançaisEnglish
Advanced Search
Top  Catalog  Our Labels  Classical  VIVAT Music  VIVAT121
MY ACCOUNT
MY WISHLIST
SHOPPING CART
Categories
Labels
Information
Purcell : Odes royales. Sampson, Davies, Daniels, Brook, The King's Consort, King.
Diapason from September 2021
Review de Ivan A. Alexandre
Page No. 91
5 de Classica
Classica from June 2021
Review de Jérémie Bigorie
Page No. 102
Format : 1 CD Digipack
Total Time : 01:21:12

Recording : 2020
Country : Royaume-Uni
Sound : Studio / Stereo

Label : Vivat Music
Catalog No. : VIVAT121
EAN : 0794712387770
Price Code : DM019A

Publishing Year : 2021
Release Date : 07/04/2021

Genre : Classical
Henry Purcell (1659-1695)
Ode pour l'arrivée du roi James II "Why, why are all the Muses mute"
Ode pour l'anniversaire de la Reine Marie (1689) "Now does the glorious day appear"
Ode pour l'anniversaire de la Reine Marie (1691) "Welcome, welcome, glorious morn"

Carolyn Sampson, soprano
Emily Owen, soprano
Iestyn Davies, contreténor
Hugh Cutting, contreténor
Charles Daniels, ténor
David de Winter, ténor
Matthew Brook, basse
Edward Grint, basse
The King's Consort
Robert King, direction

Robert King fut le premier à graver l’intégralité des Odes, l’entreprise pour Hyperion fut menée prestement, sept disques enregistrés entre 1988 et 1991. Le voir revenir trente plus tard dans ce répertoire qu’il aura marqué à jamais montre à quel point cette langue si singulière lui est devenue consubstantielle. Dès la déclamation qui introduit l’Ode pour James II dite avec éloquence par David de Winter, on sait que le propos sera plus intime, le geste plus réfléchi. Une nostalgie s’est instillée dans la direction émue de Robert King qui pare les danses d’une sorte de tristesse, écoutez le Menuet, et conduit les poèmes avec des attentions expressives. Sa nouvelle équipe de chant, où Charles Daniels et Matthew Brook font figures paternelles, saisit les textes avec autant d’imagination que de musicalité. Si l’ode pour le Roi James est toute mélancolie, les deux odes festives pour les anniversaires de la Reine Marie développent leurs célébrations dans une tendre lumière animée par l’ensemble instrumental fluide qui se marie en teintes subtiles avec les solistes. On aura connu des versions plus éclatantes, et par King lui-même, mais la poésie de tout cela, que je pourrais résumer dans les interventions inspirées et le chant dellerien d’Iestyn Davies, est précieuse, et va chercher l’émotion dans le cœur lyrique de ces œuvres où Purcell mit tant d’inventions. Y aura-t-il une suite? Je l’espère. (Discophilia - Artalinna.com) (Jean-Charles Hoffelé)

An outstanding new recording from The King’s Consort brings together a world-class vocal and instrumental ensemble in a glorious programme of three of Purcell’s finest Royal Odes. For more than three decades TKC has been renowned across the globe for its performances of the music of Henry Purcell. In 1988, TKC recorded its first disc of Purcell’s odes: that ground-breaking series of the complete odes (most of them at that time largely unknown) was followed by similar series of the sacred music and the secular songs, and changed the musical world’s perception of Purcell. Since then there has been hardly a year in which the odes haven’t appeared in TKC’s concert programmes: this is music which runs through the ensemble’s veins. Spanning almost the whole of his period as an established composer, Purcell’s odes show him at his finest. A glorious succession of overtures, choruses, arias and delicious ritornelli display astonishing imagination and ingenuity: yet never far beneath the surface lies the sense of melancholy, of fading glory, that is the hallmark of Purcell’s greatest music. During the pandemic lockdown of Autumn 2020, thirty-two years after their first Purcell recording, TKC returned to the studio to record three substantial odes: two written for Queen Mary, and one for King James II. An outstanding team of soloists (led by Carolyn Sampson, Iestyn Davies, Charles Daniels and Matthew Brook) included one member of the ensemble who took part in that first recording, alongside others who have been performing these works with TKC for twenty years. On the other hand, three of 2020’s singers were not even born when TKC recorded that first disc. A superlative instrumental ensemble provides equally outstanding contributions. The recording was made in the spacious surroundings of recently restored Fairfield Halls, whose warm, clear acoustic is perfect for this music. Extensive presentation includes a 48 page full colour booklet with substantial liner notes in three languages, together with sung texts and session photos.

.  Write Review
Customers who bought this product also purchased
Tobias Zeutschner : Œuvres vocales sacrées. Weser-Renaissance, Cordes.
Tobias Zeutschner : Œuvres vocales sacrées. Weser-Renaissance, Cordes.

Musique vocale ancienne de Bohême issue du Jistebnicky Kancional. Tiburtina Ensemble, Kabatkova.
Musique vocale ancienne de Bohême issue du Jistebnicky Kancional. Tiburtina Ensemble, Kabatkova.

Steve Reich : Music for 18 Musiciens. Ensemble Links, Durupt.
Steve Reich : Music for 18 Musiciens. Ensemble Links, Durupt.


Juan Diego Florez chante Mozart : Airs d'opéras. Minasi.
Juan Diego Florez chante Mozart : Airs d'opéras. Minasi.


Johann Caspar Kerll : Intégrale des œuvres pour orgue et clavecin. Messori.
Johann Caspar Kerll : Intégrale des œuvres pour orgue et clavecin. Messori.


Teach me ! La musique des élèves de Nadia Boulanger. Boulanger Trio.
Teach me ! La musique des élèves de Nadia Boulanger. Boulanger Trio.


Mahler : Das Klagende Lied. Poschner-Klebel, Lipovsek, Rendall, Hemm, Gielen.
Mahler : Das Klagende Lied. Poschner-Klebel, Lipovsek, Rendall, Hemm, Gielen.


Giovanni Picchi : Intégrale de l'œuvre pour clavecin. Stella.
Giovanni Picchi : Intégrale de l'œuvre pour clavecin. Stella.


Wagner : Les maîtres chanteurs de Nuremberg. Greindl, Grümmer, Schärtel, Windgassen, Stolze, Adam, Knappertsbusch.
Wagner : Les maîtres chanteurs de Nuremberg. Greindl, Grümmer, Schärtel, Windgassen, Stolze, Adam, Knappertsbusch.


Witold Lutoslawski : Concerto pour orchestre. Edward Elgar : Variations Enigma. Kleinert.
Witold Lutoslawski : Concerto pour orchestre. Edward Elgar : Variations Enigma. Kleinert.


Lucia Popp chante Schübert, Schoenberg et Strauss : Lieder choisis. Gage.
Lucia Popp chante Schübert, Schoenberg et Strauss : Lieder choisis. Gage.


Monteverdi : Vespro della beata Vergine. Il Gusto Barocco. Halubek.
Monteverdi : Vespro della beata Vergine. Il Gusto Barocco. Halubek.


Simeon ten Holt : Canto Ostinato. Porcelijn.
Simeon ten Holt : Canto Ostinato. Porcelijn.


Rota. Musique norvégienne pour violon et violon Hardanger. Hemsing, Häring, Kloeckner.
Rota. Musique norvégienne pour violon et violon Hardanger. Hemsing, Häring, Kloeckner.


Johannes Ockeghem : Missa Prolationum. L'ultima parola.
Johannes Ockeghem : Missa Prolationum. L'ultima parola.


Haendel : Intégrale des concertos pour orgue. Schmitt, Matt.
Haendel : Intégrale des concertos pour orgue. Schmitt, Matt.


Seicento! Musique baroque italienne virtuose pour violon. Ensemble Imaginarium, Onofri.
Seicento! Musique baroque italienne virtuose pour violon. Ensemble Imaginarium, Onofri.


Graun, Benda, Janitsch : Musique de chambre à la Cour de Frédéric Le Grand. McKay Lodge, Lymenstull, Schulenberg.
Graun, Benda, Janitsch : Musique de chambre à la Cour de Frédéric Le Grand. McKay Lodge, Lymenstull, Schulenberg.

Order Product

13,92 €
Catalogue Price : 19,90 €
IN STOCK
Ships within 24 hours!
Free Shipping is available for this item
Free Shipping Available!
Click here for more info

ClicMag of the month
ClicMag n°96 - 09/2021
ClicMag n°96 - 09/2021
Label Info
Vivat Music
All CDs from this label
Label Website
Tell A Friend


Tell someone you know about this product.