Ouvert sur un mystère avant l’efflorescence du violon (et comme Josef Spacek l’envole sur son magnifique Guarneri del Gesu, le Le Brun), l’Adagio vole en éclats dans un inextinguible vivo avant d’épanouir un bref choral, puis le mystère revient. Quelle œuvre ! que cet opus écrit pour Benno et Sylvia Rabinof par Bohuslav Martinu durant son exil américain, le moins connu de ses concertos, injustice qu’explique la formation inhabituelle pour laquelle il fut composé. L’univers suractif de la 4e Symphonie y transparait, écriture virtuose, giocoso des Allegros où Martinu réemploi avec habileté les principes du concerto grosso, mais contrairement à l’ultime Symphonie (les « Fantaisies ») tout ici est irradié d’un vaste soleil. Interprétation irrésistible qui supplante celle de Bohuslav Matusek, Karel Kosarek et de Christopher Hogwood (Hyperion), affaire de style, de raptus, simplement de brio. Pavel Spacek et Miroslav Sekera ajoutent la Troisième Sonate, chef d’œuvre de la série, elle aussi datant du temps des Amériques, avant de conclure avec les Cinq Pièces brèves iconoclastes, avec un peu de jazz et de tango, composées dans ce Paris des années trente où le jeune Martinu osait tout. (Discophilia - Artalinna.com) (Jean-Charles Hoffelé) Bohuslav Martinu was a violinist himself, yet the piano colour in many of his symphonic scores is his actual signature. The two instruments are assigned solo roles in the Concerto for Violin, Piano and Orchestra (1953), commissioned by Benno and Sylvia Rabinof, who duly premiered it in May 1954. Written concurrently with Symphony No. 6 (Fantaisies symphoniques), the remarkable work is hardly ever performed nowadays. Different is the case of Violin Sonata No. 3 (1944), created in the USA too, which has long been a staple of violinists’ repertoires worldwide. Amid the atmosphere of the imminent end of WWII and feeling homesick, Martinu conceived a monument whose duration is that of a symphony, a work teeming with contrastive drama and lyricism, and featuring a Dvorák-like nostalgia, evoking his Czech roots. In comparison with the two “American” works, the Cinq pièces brèves (1930), dating from Martinu’s Paris period, contain far rougher harmonies and piquancy, attesting to a penchant for the Charleston, as well as a propensity to the contrapuntal style. On their album, the globally renowned artists Josef Špacek and Miroslav Sekera present Martinu as an astute creator of chamber music and concertos, a composer both international and Czech, widely known and still being discovered alike.
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