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Diapason from March 2019 Review de Jean-Claude Hulot Page No. 105
Format : 1 CD Total Time : 01:00:44
Recording : 09-13/02/2015 Location : Hanovre Country : Allemagne Sound : Stereo
Label : CPO Catalog No. : CPO555063 EAN : 0761203506323 Price Code : DM021A
Publishing Year : 2018 Release Date : 28/11/2018
Genre : Classical
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Felix Woyrsch (1860-1944) Symphonie n° 4 en fa majeur, op. 71 Symphonie n° 5 en ré majeur, op. 75 "Scène du jardin" d'après le "Faust" de Goethe
Nikolai Schneider, violoncelle Orchestre Philharmonique de la NDR Thomas Dorsch, direction
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Comme toujours, lorsque CPO s’attelle à ressusciter un compositeur méconnu, il le fait avec une constance absolue et louable. Nous aurons donc bientôt la première gravure intégrale des symphonies de Felix Woyrsch, postromantique allemand bien oublié aujourd’hui. Les deux œuvres présentées sur ce disque datent des années 1930 et sont remarquables par leur recherche de concision, notamment la 5° dont les quatre mouvements tiennent en une vingtaine de minutes. Le compositeur s’éloigne ainsi du style brahmsien de ses premières symphonies pour s’inscrire dans l‘esthétique néo-classique de l’époque comme en témoigne son insolite menuet dans le style rococo de la 4° symphonie. Nous sommes ici aussi éloignés du post-romantisme tourmenté d’un Pfitzner que de l’agressivité motorique de Hindemith et ses suiveurs. L’excellent orchestre de la NDR sous la baguette de Thomas Dorsch s’engage avec ferveur dans l’exhumation de ces raretés que complète une très brève scène pour un Faust, ultime composition de Woyrsch, touchant morceau orchestral d’à peine 5’, seul à subsister d’un projet que le compositeur ne put mener à bien. Il manque désormais les symphonies 1 et 6 pour achever ce cycle inédit. (Richard Wander) As a composer coping with the symphonic legacy of Beethoven, Handel, and Brahms, it was difficult for Felix Woyrsch to develop his own idea of the symphony, especially since he did not aspire to break with the past but sought a negotiable path on which he could continue the symphonic tradition of the nineteenth century in his own personal way. However, our previous two CD releases featuring this composer’s symphonies clearly show that he belonged to a generational group including Richard Wetz, Wilhelm Berger, Felix Weingartner, and Paul Juon whose members exercised due caution in the further development of the classical-romantic tradition, each one in his own way, and specifically enriched the generic history of the symphony with important nuances. Woyrsch’s Symphony No. 4 is about the same length as his third such work but in contrast to it built on melodic ideas of greater concision not rarely generating sharp contrasts within a short space. It is a work of abrupt changes and unforeseen modulations. In his Symphony No. 5 Woyrsch very much continues on the path taken by him in his earlier symphonies, though here he presents his ideas in extraordinarily concentrated form. He prescribes an orchestral ensemble almost just as large as the one in the fourth symphony but its dimensions are clearly morecompact. »And again something of compelling force emanates from this music.« (klassik-heute).
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