FrançaisEnglish
Advanced Search
Top  Catalog  Low Price  BRIL95642
MY ACCOUNT
MY WISHLIST
SHOPPING CART
Categories
Labels
Information
Castelnuovo-Tedesco : Musique pour violon et piano. Gran Duo Italiano.
Format : 3 CD
Total Time : 01:43:32

Recording : 14-17/01/2018
Location : Polla
Country : Italie
Sound : Stereo

Label : Brilliant Classics
Catalog No. : BRIL95642
EAN : 5028421956428
Price Code : DM017A

Publishing Year : 2018
Release Date : 03/10/2018

Genre : Classical
Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968)
"Signorine" Due Profili, op. 10
Canti all'aria aperta
La sera per il fresco è un bel cantare
Stanotte son dormito a ciel sereno
il mattino ha l'oro in bocca
Ritmi, op. 15
Capitan Fracassa, op. 16
Nocturne Adriatico, op. 34
Sonata quasi una Fantasia, op. 56
"Sea Murmurs"
Tango, op. 24b
Figaro, extrait du Barbier de Séville de Rossini
"La Figlia del Reggimento" Fantaisie pour violon et piano sur un thème de Donizetti, op. 110
"Exotica" Rhapsodie des mers du Sud
"The Lark", op. 64 Poème en forme de Rondo
Intermezzo, "Greeting Cards", op. 170 n° 23
Sérénade Hongroise, "Greeting Cards", op. 170 n° 25
Suite 508 pour alto et piano, op. 170 n° 21

Grand Duo Italiano
Mauro Tortorelli, violon, alto
Angela Meluso, piano

Issues d’un catalogue prolifique et mêlant tous les genres (jusqu’à la musique de film) du compositeur toscan Castelnuovo Tedesco, les pièces pour violon et piano privilégient l’italianité du compositeur toscan plutôt que son héritage juif plus prégnant dans les œuvres vocales et orchestrales. Leur composition couvre toute la carrière du compositeur jusqu'à son exil aux Etats-Unis. Son opus 10 composé à l’âge de vingt-deux ans « Signorine » trahit l’influence des français, découverts auprès d’Ildebrando Pizzetti son maître. Dès 1919, les « Tre Canti all’aria aperta » d’après des mélodies populaires toscanes, préfigurent déjà une manière descriptive mais aussi subtilement évocatrice qui sera la signature du compositeur, un style élégiaque, « impressionniste » d’où émergent souvent quelques idiomes français ou espagnols voire hongrois (« Greeting cards » op. 170 composés dans les années 60) lorsqu’il ne fait pas référence directement à la musique italienne. Ainsi les Variations et Fantaisies d’après les opéras de Rossini ou Donizetti, aussi élégantes que débridées. Quelques duos sont conçus comme des poèmes symphoniques sans orchestre (« Capitan Fracassa », « Notturno Adriaco », « Ritmi », la Rhapsodie « Exotica »), d’autres possèdent une facture plus classique (La « Suite et la « Sonata quasi une fantasia ») et prouvent que Castelnuovo Tedesco se nourrissait à de multiples sources y compris le répertoire germanique. (Jérôme Angouillant)

An unrivalled collection of chamber music charting the course of the 20th century through the eclectic voices and eventful musical journey of an Italian-American composer. Mario Castelnuovo-Tedesco (1895–1968) may still be regarded primarily as a composer for guitar, best known through his working partnership with Andres Segovia, but Brilliant Classics has illuminated other sides to this prolific musician through first recordings and modern rediscoveries of his piano music (BC94811) and his songs, most notably his settings of Shakespeare (BC95548). Now the focus falls on his chamber music, with these new studio recordings of suites, sonatas, tone-poems and fantasies. From the piquant miniatures of the two Signorine Op.10 to the neoclassically economical Suite 508 Op.170, all the works here abound in the bitter-sweet harmonies and soaring melodic rapture which gave a distinctive flavour to Castelnuovo-Tedesco’s music throughout his long career. Song without words is another thread to his output, first encountered here in the Tre canti all’aria aperta from 1919. Tuscan folksong and medieval troubadour tradition are spiced with Bartokian harmony in a fresh and appealing combination. The writing for the string instruments is reliably extrovert and idiomatic, influenced by the music’s dedicatees and first performers such as Jascha Heifetz, Albert Spalding and Adila Fachiri, grandniece of Joseph Joachim. Notturno Adriatico is a tranquil, dream-like tone-picture with a tenuous hold on the repertoire, like the virtuoso flourish of Exotica: A Rhapsody of the South Seas. However, the extensive fantasy on themes from Donizetti’s La fille du regiment is a substantial rarity which deserves much wider currency. In the same tradition of the operatic fantasy is a paraphrase of Rossini’s ‘Largo al factotum’; like the two deft miniatures from a series of Greetings Cards Op.170, the paraphrase was issued in print, whereas most of the five-movement Donizetti fantasy remains unpublished. So does the Suite 508 for viola and piano, composed in 1960. With typical ingenuity, Castelnuovo-Tedesco works in the name of the different dedicatees to each of the seven movements, resulting in chromaticism on the verge of atonality at times, but reliably handled with verve and melodic prominence.

.  Write Review
Customers who bought this product also purchased
Krieger : Musicalischer Seelen-Frieden. Mields, Eckert.
Krieger : Musicalischer Seelen-Frieden. Mields, Eckert.

Leonard Bernstein dirige Berlioz, Roussel, Saint-Saëns, Thomas.
Leonard Bernstein dirige Berlioz, Roussel, Saint-Saëns, Thomas.

Carl Czerny : Sonates pour violon. Lessing, Klaas, Kuerti.
Carl Czerny : Sonates pour violon. Lessing, Klaas, Kuerti.


Sergei Bortkiewicz : Concertos pour piano n° 2 et 3. Doniga, Porcelijn.
Sergei Bortkiewicz : Concertos pour piano n° 2 et 3. Doniga, Porcelijn.


Heinrich von Herzogenberg : Cantate "Columbus". Schuen, Schade, Butter, Kaftan.
Heinrich von Herzogenberg : Cantate "Columbus". Schuen, Schade, Butter, Kaftan.


Ignaz Holzbauer : La mort de Didon, opéra. Piau, Fuggiss, Schäfer, Mohr, Bernius.
Ignaz Holzbauer : La mort de Didon, opéra. Piau, Fuggiss, Schäfer, Mohr, Bernius.


Vivaldi : L'Estro Armonico. 12 concertos, op. 3. Ensemble I Musici.
Vivaldi : L'Estro Armonico. 12 concertos, op. 3. Ensemble I Musici.


Flor Peeters : Musique pour orgue. Marini.
Flor Peeters : Musique pour orgue. Marini.


Kyle Gann : Custer and Sitting Bull. Patchen, Herr, Gann.
Kyle Gann : Custer and Sitting Bull. Patchen, Herr, Gann.


Walter Rabl : Musique de chambre. Fuchs, Laurenceau, Fenyö, Triendl.
Walter Rabl : Musique de chambre. Fuchs, Laurenceau, Fenyö, Triendl.


Johann Strauss II : Cendrillon, ballet. Theis.
Johann Strauss II : Cendrillon, ballet. Theis.


La discothèque idéale de Diapason, vol. 13 / Verdi : Les grands opéras, vol. 1.
La discothèque idéale de Diapason, vol. 13 / Verdi : Les grands opéras, vol. 1.


Johnston : Quatuors n° 2, 3, 4 & 9
Johnston : Quatuors n° 2, 3, 4 & 9


Telemann : Concertos de chambre, vol. 1. Camerata Köln.
Telemann : Concertos de chambre, vol. 1. Camerata Köln.


Johnston : Quatuors à cordes n° 1, 5 et 10
Johnston : Quatuors à cordes n° 1, 5 et 10


Antonio Bazzini : Quatuors à cordes n° 1 et 3, op. 76. Quartetto Bazzini.
Antonio Bazzini : Quatuors à cordes n° 1 et 3, op. 76. Quartetto Bazzini.


Azzolino della Ciaia : Intégrale de l'œuvre pour clavier. Fanelli, Medori.
Azzolino della Ciaia : Intégrale de l'œuvre pour clavier. Fanelli, Medori.


Johnston : Ponder Nothing
Johnston : Ponder Nothing

Order Product

12,48 €
Catalogue Price : 17,83 €
UNAVAILABLE
Currently out of stock

ClicMag of the month
ClicMag n°127 - 06/2024
ClicMag n°127 - 06/2024
Label Info
Brilliant Classics
All CDs from this label
Label Website
Tell A Friend


Tell someone you know about this product.