C’est entendu, Andrè Schuen est depuis Matthias Goerne et Christian Gerhaher le nouveau liedersänger que le monde espérait : son album Schubert le fait l’égal des plus grands et je reprends un à un ses disques précédents. Ici, en trois compositeurs, il fait le tour de la question : ses Schumann visionnaires et lyriques sont des modèles de beau chant et d’intensité expressives, portés par le piano paysage de Daniel Heide qui par ses phrasés, ses accents, lui est un vrai Doppelgänger. Leur sens de la nuance, leur dilection pour un chant intériorisé vont droit au cœur des poèmes de Heinrich Heine, que ce soit dans le « Liederkreis », op. 24 ou dans les six Lieder qu’ils ajoutent. Sommet de ce bouquet, les deux « Tragödie ». L’album se referme par les terribles « Monologues » de Jedermann, où le verbe doit flamboyer, précis de déclamation que Dietrich Fischer-Dieskau magnifiait à force d’effets, alors qu’Andrè Schuen en affronte les précipices sobrement. Mais le plus fort reste les trois « Harfenspieler » de Wolf, pas entendus avec cette hauteur de ton amère, cette solitude irrémédiable, depuis Hans Hotter lui-même. Et si demain, les deux amis nous donnaient un plein disque Wolf ? En plage 25 une surprise de quasi silence… (Discophilia - Artalinna.com) (Jean-Charles Hoffelé) Serendipity is what brought baritone Andrè Schuen and pianist Daniel Heide together. In 2008 they each took part in the Salzburg Mozarteum Summer Academy and appeared on stage at different moments during the prizewinners’ recital. That is when Daniel Heide heard André Schuen’s voice for the first time. Immediately he knew it was the voice he had always been looking for. “Schuen’s vibrant stage presence fascinated me”, he recalls. The singer dispelled Heide’s fears that he might already be overwhelmed by proposals from other pianists : in Salzburg, where he was studying, lied repertoire was not very popular. So the two musicians agreed to meet in the Tyrol region for a trial rehearsal and to establish a programme for a joint recital in Bolzano that same year. Ever since then, their conviction that they want to work together has grown, even though they live very far apart. Their purpose for their début CD is to present the entire scope of their repertoire. André Schuen has been exploring different facets of his voice. “The three personalities we encounter on this CD represent three different generations. In Robert Schumann we meet the enraptured youthful lover; in Frank Martin we meet a man caught in the midst of life but pushed to the brink of despair by fear of death. And Hugo Wolf draws our gaze to Mignon’s father, the old harpist, full of melancholy, approaching the end of his life.” Daniel Heide adds: “We’re also confronted with three different compositional styles.” In Robert Schumann’s music we have the soft, lyrical high notes that André Schuen finds so appealing. This – Heide adds – is core Romantic lied repertoire, loved by many and almost too familiar. Hugo Wolf is the musical link between Schumann and Frank Martin. We encounter the latter composer in more martial attire than usual: “In the Jedermann monologues I can give lots of voice; there’s something operatic about them”, the baritone remarks.
|