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Informations
Giovanni Battista Pescetti : Intégrale de l'œuvre pour clavier. Bottini.
Format : 2 CD
Durée totale : 02:21:55

Enregistrement : 2015-2016
Lieu : Venise/Crémone
Pays : Italie
Prise de son : Eglise / Stereo

Label : Brilliant Classics
Référence : BRIL95438
EAN : 5028421954387
Code Prix : DM010C

Année d'édition : 2017
Date de sortie : 01/03/2017

Genre : Classique
Giovanni Battista Pescetti (1704-1766)
Sonates pour clavier (Londres, 1739)
Sonate n° 1 en mi
Sonate n° 2 en ré
Sonate n° 3 en sol mineur
Sonate n° 4 en la
Sonate n° 5 en do mineur
Sonate n° 6 en ré mineur
Sonate n° 7 en sol
Sonate n° 8 en do
Sonate n° 9 en sol mineur
Sonate n° 10 en si bémol
Six Sonates pour clavecin
Sonate n° 1 en do mineur
Sonate n° 2 en fa
Sonate n° 3 en do
Sonate n° 4 en mi bémol
Sonate n° 5 en si bémol
Sonate n° 6 en do mineur
Quatre Sonates de Sandro Dalla Libera

Paolo Bottini, clavecin, orgue (Orgues Pietro Nacchini de San Giorgio Maggiore de Venise, 1750 et de San Cassiano de Venise, 1743)

C’est en tant que compositeur d’opéras que Giovanni Battista Pescetti s’est surtout fait connaître, même si sa carrière n’a pas eu l’éclat de celles des napolitains Jomelli, Porpora ou A. Scarlatti. De fait, son œuvre pour clavier, ici présentée dans son intégralité par l’excellent Paolo Bottini, tient en à peine plus de deux heures de musique ! Seules quatre de ces quelques 20 sonates ont été écrites spécifiquement pour l’orgue. L’option de l’interprète d’en réserver la quasi-totalité à cet instrument peut se discuter, surtout pour le cahier des 6 sonates pour clavecin qui datent de l’époque londonienne du Vénitien. En dehors de la 5ème, qui annonce étonnamment la fantaisie en fa mineur K. 608 de Mozart, il leur manque une épaisseur, que la subtilité des registrations ne parvient pas tout à fait à compenser. Au moins ce choix a-t-il le mérite de nous faire entendre deux magnifiques instruments, contemporains de Pescetti, ceux de S. Giorgio Maggiore et S. Cassiano. Les sonates les plus tardives illustrent mieux le style galant déjà en germe dans les premières. Rarement enregistrées, ces œuvres, sans être essentielles, viennent combler avec bonheur une lacune de la discographie. (Yves Kerbiriou)

Giovanni Battista Pescetti was another product of the astonishing Venetian industry in fine musicians during the 17th and 18th centuries. Having studied with Antonio Lotti, organist at St Mark’s and author of the famous Crucifixus, he struck up a friendship with a fellow pupil, Baldassare Galuppi, whose harpsichord music has already featured on Brilliant Classics (BC95253). The two men wrote operas together in their 20s, before Pescetti impressed London audiences as a harpsichordist. In 1736 he became director of Opera of the Nobility, which was the rival company to the one run by Handel in the Haymarket. The company collapsed – who could rival Handel? – but Pescetti remained in London and probably only returned to Venice in 1747, where he finally attained the longcoveted position of organist at St Mark’s in 1762, four years before his death. Thus the bicentenary of Pescetti’s death was marked in 2016, though to no great fanfare: his name remains in the shadows of more illustrious Venetian contemporaries. Hopefully this adventurous release will help to redress the balance. There are two extant collections of harpsichord music, and a set of four organ sonatas. The six 1739 sonatas are composed in a transitional idiom between the Baroque and galant styles. The second set of sonatas, written around 15 years later, fully inhabit the galant idiom, with much less counterpoint and more abundant use of melody and arching harmonic expression. Giovanni Battista Pescetti’s remarkably expressive use of melody validates Paolo Bottini’s decision to perform the harpsichord sonatas on the organ. Even the passages that would seem to be singularly well suited to the harpsichord gain from the variety and refinement of sound of the two Venetian instruments Bottini has chosen to play, both of them dating back to Pescetti’s time. Moreover, there are evident benefits in the natural acoustics of the respective churches, especially those of San Giorgio Maggiore, which are particularly generous. Likewise at San Cassiano, the presence of two manuals allows for some magnificent echo effects in the passages containing short repeated segments. At San Giorgio, a similar outcome is achieved by simply drawing the stops, which is clearly audible on various occasions in this recording, as it is in the pieces played on the organ at San Cassiano.

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