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Bach : Variations Goldberg (arrangements pour quintette de flûtes à bec). Quintette Seldom Sene.
Format : 1 CD
Durée totale : 01:14:42

Enregistrement : 20-22/03/2017
Lieu : Diemen
Pays : Pays-Bas
Prise de son : Stereo

Label : Brilliant Classics
Référence : BRIL95591
EAN : 5028421955919
Code Prix : DM008A

Année d'édition : 2017
Date de sortie : 01/11/2017

Genre : Classique
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Variations Goldberg, BWV 988 (arr. pour Quintette de flûtes à bec de M. M. Ayerza)

Quintette Seldom Sene
Stephanie Brandt
Ruth Dyson
Eva Gemeinhardt
Hester Groenleer
María Martínez Ayerza

Les compositeurs baroques, on le sait, transcrivaient volontiers leurs œuvres pour d'autres instruments que ceux auxquels elles étaient initialement destinées. Ou ne précisaient pas pour quels instruments elles étaient conçues. Notamment Bach. Si l'on conçoit fort bien que l'Art de la Fugue, — illustration et exaltation géniale des potentialités d'une forme précise — puisse être interprété sur des instruments divers, voire fort différents, peut-on pour autant systématiser, et considérer que cette pratique a une valeur en elle-même ? Disons-le d'emblée, ces Variations Goldberg pour quintette de flûtes ne nous paraissent guère être qu'un divertissement musical ou une gageure. L'idée est d'ailleurs née dans un festival de musique néerlandais, dans lequel tous les interprètes (pas que des flûtistes) étaient invités à mettre à leur programme quelques-unes de ces Variations, pour fournir à ce festival un « leitmotiv » ! Les acrobaties rendues nécessaires ici (notamment les relais à l'intérieur d'une même variation entre deux flûtistes, pour pallier l'insuffisance de l'ambitus d'un instrument), les multiples changements de flûtes lors de la réalisation de la "performance" sont peut-être des limites rédhibitoires. L'analyse de l'œuvre, profuse, ne sert qu'à justifier la transcription, et joue sur certains mots : ainsi la notion d'imitation, utilisée de façon ambiguë et approximative. Aussi talentueuses que soient ici les interprètes — qui se font plaisir, n'en doutons pas — l'œuvre a tendance à n'être qu'une élégante cassation. (Bertrand Abraham)

Bach’s set of 30 variations on an original theme were first published in 1742 and composed (so the legend has it) for Johann Gottlieb Goldberg (1727–56), harpsichordist to the Russian ambassador to the court of Saxony Count Keyserlingk. Since that time they have attracted countless arrangements for and by musicians, sometimes in order to lend further colour or tease out the complex counterpoint of the variations, but more often for the privilege and the pleasure of playing this music for themselves, on instruments and in combinations that the composer could never have envisaged: string trio; saxophone quartet, even full chamber orchestra. The fine young recorder quintet Seldom Sene now makes its own contribution to this rich history of Goldberg interpretation with a version created by one of their number, Maria Martinez Ayerza. As she observes in the booklet note for this new recording, it may seem surprising that an ensemble of five musicians chooses to arrange and perform a work which is mostly written in two or three parts, four at most. Indeed, on this disc they play all together for just a couple of minutes, in the Quodlibet, which quotes two rustic folk tunes. However, due to the relatively small range of the recorder, five players are needed to play the complete Goldberg Variations comfortably without making any modifications, which, for us, is an essential condition. The toccata-style variations in particular require a wide range and agile playing in very high and low registers and provide plenty of work for all five players, while some of the canons, arias, fugues and dances work well in smaller settings from duo to quartet. ‘The homogeneous sound of a consort of instruments of the same family suits keyboard music very well,’ says Ayera. ‘Ideally a consort is one instrument in the hands of five players. This is exactly the challenge we have enjoyed the most while preparing the Goldberg Variations: how to think, feel, articulate, time, breath, tune and phrase as one player. On the other hand, the singularity of each musician always remains and is in fact a great advantage, colouring each passage and contributing to shape our common interpretation.’ A previous pair of Brilliant Classics recordings by Seldom Sene was widely reviewed and welcomed in the critical press. Of ‘El aire el Serena’ (music from the courts and cathedrals of 16th-century Spain, BC95304), the MusicWeb reviewer observed that ‘This disc is a model of creative and thoughtful programming… The playing is of the highest order: immaculate intonation and perfect ensemble.’ Their debut album was Taracea (‘A Mosaic of Ingenious Music Spanning Five Centuries’, BC94871), praised by Gramophone: ‘The range of styles in this enterprising recital is only the most striking of several distinctive features. The programme is carefully chosen, the passage between styles cleverly judged on the whole, the contemporary works included here being especially well integrated.’

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