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Simeon ten Holt : Canto Ostinato. Porcelijn.
Format : 3 CD/Blu-Ray
Total Time : 01:52:00

Recording : 2014-2016
Location : Groningue
Country : Pays-Bas
Sound : Live / Stereo

Label : Aliud
Catalog No. : ACDOH1142
EAN : 8717775551379
Price Code : DM033A

Publishing Year : 2021
Release Date : 07/04/2021

Genre : Classical
Simeon ten Holt (1923-2012)
Canto Ostinato
Una Musique blanche, pour orchestre
Centrifuga

Noord Nederlands Orkest
David Porcelijn, direction

Du "Canto Ostinato", la pièce qui a fait la réputation de Simeon ten Holt (1923-2012), j’avais en tête l’interprétation par le Piano Ensemble (telle qu’écrite pour quatre pianos), qui entérine le minimalisme de ce morceau de bravoure du compositeur-pianiste-écrivain néerlandais, alors que la mise en œuvre de la transcription pour ensemble symphonique, en l’occurrence le Noord Nederlands Orkest qui officie sur ce triple disque (double compact + Blu-ray audiophile) lui donne, comme une évidence, une dimension et une ampleur insoupçonnées. Pour écrire ce morceau, dont il voyait la progression structurelle comme le développement d’un code génétique, ten Holt a construit un puzzle à l’envers : plus de cent (très) courtes sections, finalement assemblées dans une première mouture par Andries Hubers, avant d’être réarrangées à plusieurs reprises par le compositeur lui-même, multipliant de facto les versions. Les deux autres compositions, qui datent de la même période d’inspiration, font partie d’une trilogie orpheline de son troisième membre. L’étonnant "Une Musique Blanche" fait interagir deux groupes de cordes avec quatre groupes orchestraux, construits chacun selon un spectre sonore spécifique (chaud, percussif…) et spatialement opposés, de telle façon à créer un paysage sonore sans cesse mouvant. Ecrit selon des principes purement mathématiques, sur base de quatre tons fondant quatre groupes, eux-mêmes formant une phrase, travaillée selon une symétrie en miroir, "Centri-fuga" peut être vu comme un immeuble à trois étages (les octaves utilisées), habité par des familles (les groupes d’instruments) qui se partagent les appartements (plusieurs par niveau) mais ne se croisent quasi pas, le bâtiment ne disposant pas d’escalier. Passionnant. (Bernard Vincken)

Simeon ten Holt was born in Bergen (The Netherlands) to painter Henri ten Holt en Catharina Maria Cox on the 24th of January 1923. After his initial studies in composition with Jacob van Domselaer he continued his education in 1949 at the École Normale de Musique de Paris with Arthus Honegger en Darius Milhaud. Ten Holt was not just a composer, as a writer he was published in the literary magazine “Raster”, performed regularly as a pianist and was seen as an integral part of the arts community in Bergen. Concerts featuring Ten Holts music are often seen more as a total event where both the music and the public are engaged providing the experience where one piece to last hours. In his memoires Ten Holt stated “Also the concept of ‘the longer the better’ is a mistake if the tension between the two points in time is missing. It’s then nothing more than a pointless repetition of the same.” In the 1950’s Ten Holt composed “Bagatellen” and a number of pieces where his original concept of diagonal thought took form. This concept can be seen in works such as: Diagonaalmuziek (1956-1958), Diagonaalsuite (1957) and Diagonaalsonate (1959). Notable with these compositions is the use of complementary keys in a tritone relationship. This provided him the freedom to explore the juxtaposition of tonality and atonality. Beginning in 1961 Ten Holt began to draw influence from serialism . Ten Holts’s composition method was interesting in it’s theoretical approach, a work was first conceived in it’s totality, similar to the formalism movement in the visual arts, and was then later translated to paper. In the 1970s Ten Holt abandoned this method and returned to composing at the piano It was in this period, after after years of work, his most popular composition Canto Ostinato was completed. Based on the same concept of repetition and tonality, in addition to Canto Ostinato, Ten Holt produced a number of extended piano works. He described these works in contrast to his earlier more formal works a mirror to his inner sole.

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