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Henze : Symphonies n° 1 & 6. Janowski.
Diapason from March 2014
Review de Gérard Condé
Page No. 90
Format : 1 CD
Total Time : 01:01:17

Recording : 2012
Location : Berlin/Paris/Monaco
Country : Allemagne
Sound : Stereo

Label : Wergo
Catalog No. : WER6724
EAN : 4010228672428
Price Code : DM021B

Publishing Year : 2013
Release Date : 04/11/2013

Genre : Classical
Hans Werner Henze (1926-2012)
Symphonie n° 1 pour orchestre de chambre
Symphonie n° 6 pour 2 orchestres

Orchestre Symphonique de la Radio de Berlin
Marek Janowski, direction

Marek Janowski poursuit chez Wergo une intégrale des symphonies de Hans Werner Henze. Compositeur affranchi de toute influence et politiquement engagé, Henze est l'auteur d'une œuvre abondante, d'une orchestration éprouvée, souvent destinée à la voix (plusieurs opéras), alliant post-sérialisme et un sens de la dramaturgie efficace. Le corpus des symphonies donne à entendre une diversité d'inspiration, parfois abstraite, souvent lyrique; à la fois rigoureuse et débridée. L'écriture de la Première Symphonie date de 1947 mais subit maintes modifications en 1963 puis en 1999. Elle est composée pour un orchestre de chambre (harpe, célesta ont remplacé les cuivres). Deux thèmes basés sur une série de douze tons sont énoncés par les vents puis par les cordes. Le rythme est souvent indéterminé. Le matériel thématique, fragmenté en cellules errantes, laisse planer une impression d'étrangeté, d'harmonie fantomatique et désertée (« Schattentaft »). L'ensemble se réunifie dans un final chaotique à variations, où l'on entend des réminiscences du Sacre. Pour sa Sixième Symphonie (1969), Hans Werner Henze ajoute un second orchestre et des instruments inhabituels : orgue Hammond, banjo, guitare électrique ; afin d'obtenir un son brut, imparfait, râpeux et même « sale ». Empruntant à la musique cubaine, autant pour des raisons musicales (rythmique) que politique (un poème de Miguel Barnet), son projet (qui évoque la démarche d'un Luigi Nono) est plutôt d'inventer un langage véhément, abrupte, d'une agressivité revendiquée, que de produire une musique cultivée et « bourgeoise ». Respectueux des aspects implicites de cette musique, Marek Janowski, à la tête d'un orchestre (le RSO de Berlin) parfaitement concerné, dirige ces deux symphonies d'une baguette sûre et nous fait partager la pertinence et la singularité de ces deux partitions d'un des grands créateurs du siècle. (Jérôme Angouillant)

In contrast to many composers who only began to write symphonies in their maturity, Hans Werner Henze composed his First Symphony when he was 20. Henze himself later described this original version as a “complete failure” – a revised version of the work was performed in Berlin in 1964: “Rhythmic, harmonic, and melodic cells from the original version remain, and in the slow movement there are almost no changes; otherwise everything is new, different, and better.” (Henze) In fact, the outer movements of this now three-movement work are not mere revisions, but completely new compositions, in which Henze could incorporate the experiences of his Symphonies Nos. 2–5. He uses here 12-tone thematic material, without strictly applying any dodecaphonic techniques however. While the original version of the symphony had already been written for a relatively small orchestra, the instrumentation has now been reduced even further: bassoons, trombones, tuba, and percussion have been omitted and replaced with harp, piano, and celesta. At the end of the 1960s, a new era began for Henze,marked above all by the increasingly radical nature of his commitment on behalf of the political left; he declared his solidarity with the student movement and with Third World liberation movements. In 1969, he took two trips to Cuba, at the invitation of the Cuban National Cultural Council: During his first visit he was asked specifically for a new symphony; on the second trip he already brought the orchestral material of his “Sinfonia N. 6” with him. The world premiere took place in Havana the very same year. Apart from his politically motivated interest, it was, above all, the folk music of Cuba that influenced Henze when composing the work: “My Sixth, a Lutheran Protestant symphony, has a pagan body: its pulse beat and blood pressure are black. This comes from mythology and from the rhythms of the music, an important means of expression for the Africans who had once been abducted to Cuba and settled down there, of a music which is now as lively and irresistible as ever. I made these rhythms my own. I wanted them to permeate the whole piece and to ensure that every voice had a place in the overall structure”.

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