Voici un disque très contrasté. Si la messe est enlevée, dynamique et lyrique (malgré une prise de son un peu lointaine), c’est tout le contraire s’agissant de la 101ème symphonie, qui semble, le livret ne le spécifie pas expressément, être interprétée sans directeur musical. Sans même avoir la cruauté de la comparer à la prestation d’un Harnoncourt avec le Concertgebouw d’Amsterdam, où à celle d’un Minkowski dirigeant les Musiciens du Louvre-Grenoble, nous assistons là à une véritable exécution au sens supplicié du terme. Aucun tempo rapide, alerte, seule la torpeur envahit l’auditeur. L’unique référence artistique qui me vient au sujet de cette horloge, décidément bien fatiguée, ce sont les paroles de Jacques Brel au sujet de sa pendule des "Vieux" : "Qui ronronne au salon, qui dit oui qui dit non, qui leur dit : je t'attends..." . Un enregistrement peu digne de l’esprit des symphonies "Londoniennes" du grand Haydn. A écouter donc principalement pour l’Harmoniemesse. (Karim Douedar) Joseph Haydn wrote 104 symphonies, the last of which, his “London Symphonies”, belong to the most fully developed and most significant of them all. The “Clock” symphony Hob. I:101 is rich in content and expression, as well as the composer’s characteristic humor, even if its name does not originate with Haydn himself. The Reußisches Kammerorchester under the direction of the Frauenkirche’s cantor Matthias Grünert so impressively comprehends the musical depiction of time, that one could almost believe to hear the ticking of a clock in the symphony’s second movement: meter and formal expression – two interdependent parameters of a composition. Haydn translated all of this brilliantly into music, and the present recording affords the listener a fascinating glimpse into the structure of his music. The same applies to the interpretation of the Harmoniemesse Hob. XXII:14. Haydn, as with other composers during the years in which an imperial decree permitted no large orchestral masses to be performed in churches, lay up a rich store of musical ideas. These then broke out exuberantly in his last completed composition. Ina Siedlaczek (Soprano), Bettina Ranch (Alto), Tobias Hunger (Tenor) and Tobias Berndt (Bass) together with the Kammerchor der Frauenkirche Dresden and the Reußisches Kammerorchester show why the Harmoniemesse rightly earned its name.
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