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Sorabji : Toccata Seconda pour piano. Sanchez-Aguilera.
Format : 2 CD

Recording : 15/04-15/05/2019
Location : Madrid
Country : Espagne
Sound : Studio / Stereo

Label : Piano Classics
Catalog No. : PCL10205
EAN : 5029365102056
Price Code : DM025A

Publishing Year : 2020
Release Date : 01/04/2020

Genre : Classical
Kaikhosru Shapurji Sorabji (1892-1988)
Toccata Seconda pour piano
Preludio-Toccata
Preludio-Corale
Scherzo
Aria
Ostinato
Notturno
Interludio-Moto perpetuo
Cadenza- Punta d'organo
Fuga libera a cinque voci
Coda-Stretta (Conclusion)

Abel Sanchez-Aguilera, piano

Comme Ferruccio Busoni, Sorabji fut fasciné par les formes de l’ère baroque, en noyant ses grands cycles. Au cours des années trente il fut pris d’une vraie frénésie de compositions atteintes de gigantisme s’articulant autour de l’immense parcours de l’Opus Clavicembalisticum : son piano radicalisait sa langue dans l’épuisement de la forme, allant à l’encontre de toutes les pièces d’atmosphère où l’exotisme plongeait son clavier dans de subtiles paraphrases de Scriabine. La Symphonie tantrique, les Variations symphoniques restent à enregistrer, Abel Sanchez-Aguilera ayant préféré graver en première mondiale la Toccata Seconda per pianoforte écrite durant l'hiver des années 1933-1934 : la partition venait d’en être éditée par Alexander Abercrombie, le pianiste en révisant les épreuves. C’est Sorabji lui-même qui en créa l’heure et demie de musique à Glasgow en 1936. Le cahier de neuf pièces est un fabuleux kaléidoscope articulé autour de son centre de gravité, un immense Ostinato d’une concentration obsessionnelle, dont les vastes dimensions seront contrebalancées (et excédées) par la grande demi-heure de la Fuga libera a cinque voci et par sa Stretta. Fantaisie, chaconne, Préludes, Toccatas, fugues aux voix démultipliées qui veulent dans le meuble du piano susciter l’univers de l’orgue, il fallait un pianiste aux moyens considérables pour faire rayonner l’ordonnancement de ces accords pléthoriques, Abel Sanchez-Aguilera y parvient, maitrisant l’architecture folle de ces pages démiurgiques. Nous dévoilera-t-il demain la Tantrik Symphony ? (Discophilia - Artalinna.com) (Jean-Charles Hoffelé)

Another huge Sorabji premiere on disc, and a must-hear recording for virtuoso pianophiles. The Toccata seconda for piano (1933-34) belongs to an extraordinarily fertile decade in Sorabji’s creative life that saw the composition of a series of gigantic works, from Opus Clavicembalisticum to the Symphonic Variations and Tantrik Symphony for solo piano. At ‘merely’ two and half hours in duration, the Toccata is more modestly scaled than these works, but still a composition of ambitious scope, which has had to wait for anew generation of Sorabji performers – the Spanish Abel Sánchez-Aguilera foremost among them – to be introduced to audiences beyond the coterie of Sorabji devotees. Reflecting in both its title and its style the composer’s enduring love of Bach, the Toccata seconda consists of nine movements taking inspiration from several Baroque genres: not only the toccata itself but also chorale prelude, passacaglia, fugue, free fantasies and fast sections in perpetual motion style, which are braided with Sorabji’s idiosyncratic slow movements - in this case, a ‘tropical’ nocturne and polyphonic aria. In fact the Toccata is an admirable synthesis of Sorabji’s style, distilled into a relatively compact format. The balanced alternation of contrasting movements of moderate length, the variety of mood and form, the emphasis on melody and lyricism, the transparent textures in spite of the great pianistic challenges, all make this work particularly approachable to the listener and an excellent introduction to Sorabji’s large-scale works. A distinguished biochemist turned pianist, Abel Sánchez-Aguilera has given performances of Scriabin’s complete sonatas, the Spanish première of Sorabji’s Toccata seconda and the first performance of this work in the UK since its prèmiere in 1936. This album joins Jonathan Powell’s recent recording of the monumental Sequentia Cyclica (PCL10206) and Lukas Huisman in the Symphonic Nocturne (PCLD0119) as significant contributions to the Sorabji discography on Piano Classics.

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