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Pietro Scarpini discovered tapes, vol. 3 : Bach.
Format : 6 CD Digibox
Total Time : 06:49:22

Recording : 1961-1976
Location : Rome/St. Moritz
Country : Italie/Suisse
Sound : Studio / Mono/Stereo

Label : Rhine Classics
Catalog No. : RH017
EAN : 4713106280172
Price Code : DM069

Publishing Year : 2021
Release Date : 18/09/2023

Genre : Classical
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Le clavier bien tempéré
Livre I, BWV 846-857
Livre II, BWV 870-878
Préludes et Fugues n° 13 à 24, BWV 858-969
Préludes et Fugues n° 10-17, BWV 879-886
Préludes et Fugues n° 18-24, BWV 887-893
Contrapunctus I à XIV
Canons I à IV

Pietro Scarpini, piano

Le label propose ces enregistrements restaurés regroupant diverses bandes de concerts du pianiste italien Pietro Scarpini (1911-1997). Ce coffret fait suite à un album de "redécouvertes" consacrées aux œuvres de Liszt et de Busoni. Disciple de Casella, Molinari et Respighi, collaborateur de Hindemith, Scarpini possédait, en effet, un répertoire considérable, allant de Bach à la musique contemporaine. Il mena une très belle carrière de pianiste invité jouant, par exemple sous les baguettes de Mitropoulos, Furtwängler, Kubelik et du jeune Abbado, tout en assurant la promotion des compositeurs de son pays et proposant des programmes étonnants pour l’époque car entièrement dévolus à des œuvres de Scriabine ou de Busoni dont il l’un des grands promoteurs de l’œuvre. Les Bach que nous entendons sont d’une incontestable valeur. Non seulement, la qualité technique du jeu est remarquable, mais la maîtrise intellectuelle ne l’est pas moins. Les articulations, la science de la polyphonie nous font d’autant plus regretter que ce pianiste demeure encore si mal connu. Cette intégrale du Clavier bien tempéré qui regroupe des gravures aussi bien mono que stéréo séduit d’emblée par la variété du toucher, la clarté, la finesse, la douceur et surtout l’équilibre du chant, aux antipodes des conceptions les plus austères de l’après-guerre. Scarpini était avant tout un poète des couleurs et il possédait un sens inné de la dramatisation. Certaines fugues prennent ainsi une dimension véritablement orchestrale, et d’autres n’ont rien à envier du pianisme actuel nourri de l’interprétation "historiquement informée". Il y a tant de pages, ici, qui mériteraient d’être citées, y compris dans un Art de la fugue d’une rare intelligence ! Une archive nécessaire. (Jean Dandrésy)

The Italian pianist Pietro Scarpini, born in Rome on 6 April 1911, first studied piano with his mother before going to the Accademia di Santa Cecilia at twelve. There his teachers were Alfredo Casella for piano, Bernardino Molinari for conducting, Alessandro Bustini and Ottorino Respighi for composition and Fernando Germani for organ. Starting from his Italian debut (2.XI.1936), playing Mozart Concerto K.271, Mario Medici Piano Concerto and Rachmaninoff Paganini Rhapsody under Bernardino Molinari with the Orchestra Stabile della Regia Accademia di Santa Cecilia at the Teatro Adriano in Rome, immediately followed by appeareances with the Berlin Philharmonic Orchestra, he has been heard all over Europe. In the 1930’s he collaborated also with Paul Hindemith during his Italian tournées. He was keenly interested in chamber music and in 1947 founded the “Pierrot Lunaire ensemble” which gave thirty concerts of Schoenberg’s work in Salzburg, Milan, Rome, Florence and in other musical centres in Europe. During World War II he refused to play under the Fascist and Nazi regimes, and in 1954 he made his first trip to America to appear with the New York Philharmonic Symphony Orchestra, under Dimitri Mitropoulos playing Prokofiev 2nd Concerto, followed by a second tour in 1955 where he played Mozart Piano Concerto No.22 K.482 (Rhine Classics RH-010). He gave many first performances of works by modern composers, including Ghedini, Dallapiccola, Sessions, R. Malipiero, Peragallo and Petrassi, and in 1948 the first Italian performance of Schoenberg Piano Concerto in Turin. Scarpini’s versatility defies any classification: audiences who have heard him playing Beethoven Concerto No.4 under Furtwängler have seen in him the true interpreter of the classics; those who have attended his performances of contemporary music believed that he was perhaps the only pianist able to do full justice to the moderns. He has mastered works such as Bach “The Well-Tempered Clavier”, “The Art of Fugue” and the “Goldberg Variations” (in Busoni’s version) or Beethoven “Diabelli Variations” and at the same time devoted full recitals to the work of Busoni and Scriabin.

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