|
Format : 4 CD Total Time : 03:00:00
Recording : 13/06/2015 Location : Nuoro Country : Italie
Label : Brilliant Classics Catalog No. : BRIL95385 EAN : 5028421953854
Publishing Year : 2017 Release Date : 03/05/2017
Genre : Classical
|
|
|
Boris Vladimirovich Asafiev (1884-1949)Étude n° 1 Étude n° 2 Prélude et valse 12 Préludes pour guitare Six romances dans le style ancien Thème et variations d'après Tchaikovsky Victor Kozlov (1958-)Dévouement au pays Russe Valeri Kikta (1941-)Sonate pour guitare Alex Ivanov-Kramskoi (1912-1973)Prélude en ré mineur Prélude en mi mineur Sofia Goubaidoulina (1931-)Sérénade Toccata Elena Poplyanova (1961-)Sonate pour guitare Edison Denisov (1929-1996)Sonate pour guitare Toccata Berceuse Souvenir d'Espagne Vitaly Kharisov (1962-)4 Préludes pour guitare Sonatine Gherman Dzhaparidze (1939)Two Visions in White (in a cold winter morning) Sergei Rudnev (1955-)The Old Lime Tree Evgeny Baev (1952-)Five Stichera pour guitare Sonate I Sonate II Sonate III Cristiano Porqueddu, guitare
|
La tradition de la guitare classique en Russie apparaît dès 1790 avec l’émergence de la guitare à 7 cordes. C’est au 19ème siècle qu’elle y gagne ses lettres de noblesse et s’épanouit comme instrument de salon. Ce développement se poursuit au cours du 20ème siècle où la guitare acquiert le statut d’instrument de concert, achevant d’asseoir une réputation déjà bien établie. Quel fascinant voyage musical nous propose avec ce coffret l’éditeur Brilliant Classics ! De Denisov à Goubaidoulina, chaque plage est une authentique découverte et c’est avec grand plaisir qu’on se laisse guider à travers les 4 disques de ce coffret par le talentueux guitariste italien Cristiano Porqueddu. Déjà auteur d’une cinquantaine d’enregistrements chez Brilliant Classics, il donne vie avec brio et concision à ces compositions méconnues mais non sans charme. Fourni et bien documenté, le livret signé du renommé Oleg Timofeyev, émérite défenseur de la guitare en Russie, accompagne parfaitement l’exploration de ce répetoire peu fréquenté de la guitare classique. Of all Cristiano Porqueddu’s adventurous guitar-music surveys on record for Brilliant Classics, the latest may be the most invaluable and enlightening for listeners who may never even have suspected that Russia had a rich guitar tradition of its own. As a detailed booklet essay complementing this new recording explains, the guitar flourished during the first half of the 19th century in Russia. Towards the turn of the 20th century, it became more of a folk instrument, a trend further exaggerated by the cultural demands of the Russian revolution which repurposed both instruments and musicians to vernacular ends for songs and marches to raise the spirits. However, a renaissance took place in classical guitar composition following the triumphant tour of Andres Segovia across Soviet Russia in 1926. The impact of that event may be felt not only in the work of Boris Asafiev, who saw Segovia play, but even two generations later in the Hispanic flair of Edison Denisov’s Sonata, with its edgy opening Toccata, gently swaying Berceuse and picture-postcard ‘Souvenir d’Espagne’; in itself this revives the kind of naturalistic love-affair of Russian artists with the country that had produced Glinka’s Jota aragonesa and Rimsky-Korsakov’s Capriccio Espagnol. But there is much more here than picturepostcard imitation and love in a cold climate. Local Georgian rhythms and traditions may be savoured in the sonata of Gherman Dzhaparidze; there are two early, vibrant miniatures of Sofia Gudaidulina; the work of more guitar-specialised composers such as Vitaly Kharisov, Valeri Kikta and Viktor Kozlov is much less well-known outside their native land. To all of them Cristiano Porqueddu brings the technical mastery and interpretative conviction which has distinguished his work for Brilliant Classics, in boxes such as the set of 20th-century guitar sonatas (BC9455) which includes an earlier recording of the First Sonata by Evgeny Baev.
|
. |
|
|
|