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Diapason from June 2023 Review de Simon Corley Page No. 78
Format : 1 CD Total Time : 01:15:29
Recording : 01/10/2021 Location : Cologne Country : Allemagne Sound : Stereo
Label : AVI Music Catalog No. : AVI8553518 EAN : 4260085535187 Price Code : DM021A
Publishing Year : 2023 Release Date : 01/03/2023
Genre : Classical
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Joseph Haydn (1732-1809) Les Sept Dernières Paroles du Christ en Croix, Hob. XX/2José María Sánchez-Verdú (1968-) Sheba
Capella Augustina Andreas Spering, direction
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Le programme de ce disque est issu d'une série de concerts du Bruhl Castle réalisés par la Cappella Augustina sous la direction de leur chef permanent Andreas Spering dans le cadre du Festival Haydn de cette même ville située dans les environs de Cologne. Pour ce projet, Spering et son ensemble qui jouent sur instruments d'époque, ont commandé et créé une œuvre de José Maria Sanchez Verdu (né en 1968) autour des "Die sieben lebstzen Worte unseres Erlosers am Kreuz" de Haydn. Le programme alterne ainsi les neuf passages de cette œuvre avec les sept parties du "Sheba" du compositeur espagnol. Ce dernier reprend ainsi chaque mouvement en le dévoyant d'une manière assez radicale par une instrumentation fébrile convoquant des effets de contraste entre blocs orchestraux et chuintements timbriques (n° 11), glissandos des cordes, pizzicatos volatiles (n° 11), larsen et une singulière utilisation du silence (n° 3). Cet assaisonnement confère à l’œuvre de Haydn par ailleurs exécutée ici à l'authentique, un prolongement aussi cohérent qu'excitant. (Jérôme Angouillant) “This recording is the result of a project launched a few years ago by the Brühl Castle Concerts series (Brühler Schlosskonzerte) and Capella Augustina within the framework of the Haydn Festival, which they organize. We commission works that are related in a certain manner with the oeuvre of Joseph Haydn and are explicitly conceived for an orchestra playing on period instruments. In 2018, we commissioned a piece from Spanish composer José Maria Sánchez-Verdú, one of whose works I had the privilege of premiering a while back: a mesmerizing, fantastically well-orchestrated work. Born in Andalusia, Sánchez-Verdú chose to enact a new musical encounter with Haydn’s work Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (“The Seven Last Words of Our Savior on the Cross”). Indeed, as is well known, Haydn wrote Die sieben letzten Worte for a passion liturgy held on Good Friday in the Spanish port town of Cádiz. Sánchez-Verdú has written Sheba (the Hebrew word for “seven”) as a series of interludes to be inserted between the movements of Haydn’s original work. Each of Haydn’s seven “sonatas” is followed by a 2-to-3-minute movement that serves as a commentary, an exegesis, a prolongation, or an antithesis to what has been previously heard. Sánchez-Verdú’s seventh and final movement leads without pause into the “earthquake” music that closes Die sieben letzten Worte. Sánchez-Verdú occasionally takes an isolated chord or timbre from Die sieben letzten Worte as a point of departure; in other cases, he has found inspiration in one of Haydn’s musical impulses or gestures. In the process of composing Sheba, the period instruments served as a challenge and as a stimulus. .“ (Excerpt from the booklet notes by Andreas Spering
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