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Vaughan Williams : Sir John in Love, opéra. Jones, Bowden, Brannigan, Nash, Robinson.
5 de Diapason
Diapason from April 2016
Review by Jean-Charles Hoffelé
Page No. 115
Classica from May 2016
Review by Michel Fleury
Page No. 110
Format : 2 CD
Total Time : 02:06:26

Recording : 12-13/02/1956
Location : Londres
Country : Royaume-Uni
Sound : Studio / Mono

Label : Lyrita
Catalog No. : REAM2122
EAN : 5020926212221

Publishing Year : 2016
Release Date : 02/03/2016

Genre : Classical
Ralph Vaughan Williams (1872-1958)
Sir John in Love, opéra en 4 actes et 8 scènes

Roderick Jones, baryton
Pamela Bowden, contralto
Owen Brannigan, baryton
John Cameron, basse
April Cantelo, soprano
Denis Dowling, baryton
James Johnston, ténor
Heddle Nash, ténor
Pary Jones, baryton
Gerald Davies, ténor
Andrew Gold, ténor
John Kentish, ténor
Denis Catlin, baryton
Forbes Robinson, basse
Laelia Finneberg, soprano
Marion Lowe, mezzo-soprano
Francis Loring, baryton
Ronald Lewis, basse
Sadler's Wells Chorus
Marcus Dods, direction
Philharmonia Orchestra
Stanford Robinson, direction

De nos jours les opéras de « VW » sont rarement à l’affiche mais, étant donné le sujet, Sir John in Love l’est davantage ; il s’ajoute la longue liste de compositions inspirées du Bard et aux œuvres (Dittersdorf, Salieri, Nicolai, Verdi, Holst et Elgar) tirées des Joyeuses Commères de Windsor en particulier. A part quelques incorporations de textes de Marlowe et Jonson, le livret, écrit par VW lui-même, respecte la pièce d’origine. A l’encontre des études psychologiques de Nicolai et surtout Verdi, VW nous offre une fresque joyeuse de la bourgeoisie anglaise du 16e siècle. Composée entre les 3e et 4e symphonies, la musique n’a rien du grinçant et cassant de celles-ci, ni le mordant, par exemple, du Concerto pour deux pianos. Au contraire, dans le style le plus enjoué et harmonieux du compositeur, elle pétille de mélodie, utilisant au moins dix chants folkloriques, y compris la célébrissime Greensleeves, d’où est tirée la non moins célèbre Fantasia orchestrale. La qualité de l’enregistrement est excellente malgré une bande d’origine mono de 1956 enregistrée à partir d’une émission à la radio. (Rob MacAoidh)

Of all the musical forms essayed by Ralph Vaughan Williams (1872-1958), his operas have received the least recognition or respect. Yet he was incontestably a man of the theatre. The first professional staging was given by Sadler’s Wells Opera in April 1946. In July 1958, less than a month before he died, the composer attended a performance at the Sadler’s Wells Theatre. After this, it is thought not to have graced the professional stage in Britain again until 2 March 2006 when English National Opera revived the work at the London Coliseum. In this 1956 BBC studio recording, Roderick Jones makes an ideal F alstaff, commanding and vulnerable in equal measure. His love-song in Act II, ‘O that joy so soon should waste’ is both droll and touching. At the end of play, this butt of ridicule is allowed to become a Master of Ceremonies, conferring his blessing on all and it is a measure of Jones’s multilayered portrayal that the transformation is effected with ease and dignity. This portrayal is the jewel in the crown of a reading in which a whole community of colourful characters comes to life.

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