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Brescianello : Musique pour mandora. Tokodi.
Format : 1 CD
Durée totale : 00:47:45

Enregistrement : 12-14/09/2017
Lieu : Budapest
Pays : Hongrie
Prise de son : Stereo

Label : Brilliant Classics
Référence : BRIL95869
EAN : 5028421958699

Année d'édition : 2019
Date de sortie : 06/03/2019

Genre : Classique
Giuseppe Antonio Brescianello (?1690-1757)
Sonate en sol mineur

Anonyme, Bratislava
Suite en sol majeur (Universitna Kniznica, Ms. 1092)

Anonyme, Budapest
Suite en do majeur (Egyetemi könyvtár, Ms. F 36)

Gábor Tokodi, mandora
Mandora 8 cordes de Robert Lundberg, Portland, 1987

Vers le milieu du XVIIIème siècle, le luth est devenu un instrument techniquement complexe, pouvant compter jusqu’à 14 chœurs (ensemble de 2 cordes accordées identiquement), parfois de très longues cordes à vide destinées à jouer la basse, et un nombre de clefs d'accordage en conséquence. Seuls des spécialistes chevronnés parvenaient encore à maîtriser l'instrument. Le besoin d'une version plus simple, destinée aux amateurs, aboutit à l’ « invention » de la mandore. Pourvue de 6 chœurs seulement, la mandore, très prisée des femmes, et dans les couvents, est présente surtout en Allemagne du Sud et dans l'Empire des Habsbourg. Ainsi Maria Antonia Walpurgis, fille de l'électeur de Bavière est une « mandoriste » accomplie. Lors de son mariage en 1747 avec l'électeur de Saxe, elle emmène à Dresde toute une collection de partitions, parmi lesquelles 18 sonates pour mandore composées par Giovanni Antonio Brescianello. La 15ème ouvre cet enregistrement, suivie par deux suites anonymes d'un style très similaire conservées respectivement à Budapest et Bratislava. Ces pièces témoignent du caractère de divertissement domestique de cette musique parfois techniquement exigeante. (Jean-Michel Babin-Goasdoué)

Elegant Baroque suites for a rarely heard predecessor to the modern guitar. It is an unfortunate accident of history that the mandora, if heard at all, is now encountered in company with the ‘Jew’s harp’ thanks to a pair of undistinguished concertos by Albrechtberger. In fact the mandora has a far more mellifluous timbre than its instrumental cousin, and its subtle palette of tone-colours is heard to best advantage in solo repertoire, such as the pair of anonymous Suites and the G minor Sonata by Giuseppe Antonio Brescianello (1690-1757) played on this new recording by Gábor Tokodi. A closer comparison to the mandora would be with the lute. They share a transparent, silvery sound that is often lost in ensemble; the biggest difference is their outward appearance. An 8-course Renaissance lute usually has 15 strings, and a 13-course Baroque lute has 24, whereas the anonymous Budapest manuscript from which Tokodi has drawn this Suite in C major requires an instrument with only six. In fact, the mandora evolved during the 18th century into an instrument tuned to the same strings as the classical guitar. The mandora and its music were cultivated primarily in South Germany and in the neighbouring Danube region of the Habsburg Empire. One particular aristocrat of the region cultivated her playing of the mandora and accordingly accumulated a substantial library of music for the instrument, among which may be found 16 sonatas by Brescianello, which make demands far beyond the capabilities of a dilettante. Further library sources in Bratislava and Budapest supply the material for the other two composite works to be enjoyed here. A cellist by early training, Tokodi began to play the guitar at the age of 15, and it was with this instrument that he graduated as a performer, and has since toured Europe and further afield with distinguished early-music ensembles such as the Savaria Baroque Orchestra and the Baroque Ensemble of the Budapest Festival Orchestra.

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